De norske skip som gikk tapt i nøytral fart september 1939-8. april 1940

Norske sjøfolk seilte i den norske handelsflåten mens Norge var nøytral 1939-1940. 58 skip gikk tapt i denne perioden.

  • Hentet fra boken: Handelsflåten i krig 1939-1945. Av Tore L. Nilsen og Atle Thowsen, Bergen 1990: 27, 30, 32, 34.

    "Historiebøkenes framstilling av verdenskrigen er langt på vei preget av forestillingen om at Norges kamp under 2. verdenskrig ble innledet med det tyske overfallet våren 1940. På dette tidspunktet hadde den nøytrale sjøfartsnasjonen Norge allerede i vel syv måneder utkjempet en kamp på liv og død, en kamp som hadde ført til store tap av menneskeliv og tonnasje. [...] Den 2. verdenskrig ble i sin første fase frem til april 1940, hovedsakelig utkjempet til sjøs. Som under 1. verdenskrig, erklærte de krigførende i krigens innledende fase at de ville følge visse folkerettslige regler i krigføringen. Krigen skulle føres mot militære mål, og sivilbefolkningen skulle skånes. Både britene og franskmennene gjorde det likevel klart at vilkåret for at de ville stå ved disse forpliktelsene, var at også fienden overholdt reglene. 

    Det ble likevel snart klart at sjøkrigen skulle komme til å få den samme hensynsløse karakteren som under 1. verdenskrig. [... 13. september 1939] kom det første norske krigsforliset. Bergensbåten M/S Ronda ble minesprengt utenfor den nederlandske kyst, og 17 mennesker mistet livet. Senere kom de norske tapene på løpende bånd, og torpederingene skjedde etter hvert mer brutalt, uten varsel. [...]

    Ubåtene og torpedovåpenet utgjorde den største trusselen mot den nøytrale skipsfarten. Faren var særlig stor i farten på Storbritannia og Frankrike. Nordsjøfarten, som var svært viktig for Norge, ble dermed en særlig risikabel trade. [...] Både av hensyn til minefaren og til ubåttrusselen ble det tatt visse forholdsregler for skipsfarten. Seilasen over Nordsjøen måtte gjøres så kort som mulig, men man måtte unngå å forlate norsk territorialfarvann på steder der man visste at ubåtene ofte lå på vakt. Skip underveis til Storbritannia eller Kontinentet ble anmodet om å anløpe Bergen for å få mulig veiledning for den videre seilas. I og med at nattemørket ga en viss beskyttelse, stakk båtene først til sjøs etter mørkets frembrudd. [...] På norsk side nølte man med å gjøre seg nytte av de allierte konvoiene. [...]

    I tidsrommet fra september 1939 til 9. april 1940 totalforliste i alt 50 norske skip på tilsammen vel 116.000 brt. som følge av krigshandlinger. I tillegg forsvant 8 skip på tilsammen 10.600 brt. sporløst i det samme tidsrommet. I alt mistet 394 mennesker livet ved disse krigsforlisene".

    Følgende er de 58 skip, sortert etter forlis fra først til sist:

    Ronda

    Solaas

    Jern

    Takstaas

    Høegh Transporter

    Gressholm

    Lorentz W. Hansen

    Deodata

    Varangmalm

    Sig

    Snar

    Arne Kjøde

    Realf

    Arcturus

    Primula

    Gimle

    Britta

    Føina

    Jotun

    Storefjeld

    Ragni

    H. C. Flood

    Strindheim

    Glitrefjell

    Rudolf

    Lappen

    Luna

    Manx

    Fredville

    Fagerheim

    Enid

    Telnes

    Miranda

    Sydfold

    Segovia

    Songa

    Pluto

    Bisp

    Varild

    Biarritz

    Gudveig

    Faro

    Hosanger

    Eika

    Start

    Tempo

    Hop

    Silja

    Snestad

    Nidarholm

    Steinstad

    Kvernaas

    Sangstad

    Vestfos

    Svinta

    Cometa

    Burgos

    Navarra