Kvarstadbåt (Operation Rubble, 1941)

5 norske skip foretok en svært risikabel flukt da de forlot Gøteborg 23. januar 1941 med mål Storbritannia.

Hentet fra Guri Hjeltnes, Handelsflåten i krig 1939-1945. Bd. 3. Sjømann, lang vakt, Oslo 1995: 224-225:

"I krig hører vi ofte om såkalte "narrow escapes", situasjoner der det nesten gikk galt. De formidable slagkrysserne Scharnhorst og Gneisenau forlot Kiel 23. januar 1941 med ordre om å angripe allierte konvoier mellom Halifax og Storbritannia. Selvsamme natt forlot fem mørklagte norske skip Gøteborg med kurs for Kirkwall. Det var Home Fleet som gjennomførte en vellykket liten operasjon. De moderne og gode norske motorskipene Elisabeth Bakke, John Bakke, Tai Shan, Taurus og motortankskipet Ranja brøt ubemerket gjennom den tyske blokaden i Skagerrak og nådde britisk territorium.

Hele ekspedisjonen, kalt Operation Rubble, var britisk ledet. Den første etappen fra Sverige måtte skipene tilbakelegge på egenhånd, britisk flåteaktivitet i østlige Skagerrak ville raskt blitt oppdaget av tyskerne. Ekspedisjonsleder George Binney hadde nok aldri gått ut fra Gøteborg denne natten om han hadde visst at Scharnhorst og Gneisenau sto til sjøs samtidig fra Kiel og nordover. Verken britisk eller tysk etterretningstjeneste hadde kjennskap til motpartens planer og bevegelser. De to skipsgruppene passerte sannsynligvis faretruende nær hverandre. Men - de fem norske skipene kom trygt over med unntak for et flyangrep på Ranja - den svenske 1. styrmannen døde av skuddsårene - og ble innlemmet i Nortraships flåte et par dager senere. Dette første utbruddet av norske skip fra Gøteborg var en stor suksess. Annet utbrudd av norske skip året etter ble derimot en katastrofe og omtales i et eget kapittel. Slagkrysserne på sin side stevnet ubemerket nordover og kom i angrepsposisjon i Atlanterhavet i februar".

De 5 norske skipene i Operation Rubble:

Elisabeth Bakke

John Bakke

Tai Shan

Taurus

Ranja