Ørkenkonvoiene (1941-1943)

Hentet fra Guri Hjeltnes, Handelsflåten i krig 1939-1945. Bd. 3. Sjømann, lang vakt, Oslo 1995: 296, 311, 318.

"[Norske skip og menn] deltok i ørkenkonvoiene med forsyninger til general Montgomerys 8. armé. [...] I den utsatte forsyningsfarten mellom Alexandria og fronten i Libya gikk de såkalte ørkenkonvoiene, og der trengtes hurtiggående små skip.

Fruktbåten M/S Harboe Jensen ble tidlig blinket ut til denne tjenesten. Mellom desember 1941 til januar 1943 gikk Harboe Jensen i fart mellom Egypt og de beleirede byene Benghazi og Tobruk i Kyrenaika. Det lille motorskipet var bygget i 1929 og brakte krigsforsyninger og andre forsterkninger til de små britiske garnisonene som forsøkte å holde stand mot mektige tyske og italienske styrker. [...]

Et av de store vendepunkt i 2. verdenskrig kom etter det langvarige slaget ved El Alamein. Slaget kulminerte 23. oktober - 5. november 1942, med en stor seier for britene og tyskernes retrett til Tunis. Tapene var voldsomme på begge sider da feltmarskalk Bernard Montgomerys 8. britiske armé støtte sammen med Erwin Rommels italiensk-tyske Afrika-korps i ørkenen i Nord-Afrika. [...] Slaget ved El Alamein sikret den vestlige delen av ørkenen for de allierte og var deres første og avgjørende seier under 2. verdenskrig. [...]

Ørkenkonvoiene til fronten i Nord-Afrika var en helt spesiell farlig seilas. Angrepene fra fly og ubåter var omfattende og vedvarende. Harboe Jensen ble utsatt for nesten 600 flyangrep før den ble senket av ubåt i januar 1943. [...] Noen få norske skip deltok i de utsatte ørkenkonvoiene som brakte forsyninger til 8. armé. [...]

De norske skipene i ørkenkonvoiene:

Harboe Jensen