Forsyningsfarten for de amerikanske styrker i Stillehavet (1942-1945)

. Copyright: Wikimedia Commons

Copyright: Wikimedia Commons

Hentet fra boken: "Krigsseilasen under den allierte offensiv 1942-1945". Bind 2. Av Jon Rustung Hegland, Oslo 1976, s. 241-242, 311 og 361:

"Stillehavsfronten strakte seg [i midten av 1943] i grove trekk tvers over New Guinea fra syd til nord, og østover til Solomonøyene der amerikanerne hadde erobret Guadalcanal. Den videre amerikanske plan gikk ut på å erobre hele New Guinea og rydde Solomonøyene for fiender. [Sakte ble de japanske styrkene presset tilbake.] Tropper og forsyninger var underveis fra USA". I forsyningsfarten for de amerikanske styrker i Stillehavet deltok norske skip.

M/S Torrens ble chartret våren 1942 av US Army og innredet til troppeskip [...]. Torrens kunne tilsammen føre med seg 2100 tropper. Skipet ble kraftig bestykket. [...] første reise med tropper foregikk sommeren 1942 fra San Francisco til Brisbane. [...] I første halvår av 1943 gjorde Torrens tre reiser mellom San Francisco og Noumea på New Guinea. [...]

M/S Roseville ble chartret av US Army våren 1942. Skipet fraktet hovedsakelig krigsmateriell, men kunne også føre med seg et begrenset antall tropper. Fra mars 1942 til juli 1943 gjorde skipet fire reiser mellom USA og Australia.

D/S Borgfred ble fra juli 1943 chartret av US Army Transport og satt i fart på New Guinea og andre øyer i dette området. Skipet kunne også føre endel tropper i tillegg til lasten.

M/S Panama Express gikk høsten 1943 til Brisbane i Australia for å bli ombygd til troppeskip for 800 menn. Ble så satt i tjeneste i mellom Brisbane, New Guinea og Philippinene og tok del i krigsoperasjonene der mot japanerne.

M/S Hermelin. I august 1944 ble skipet sendt til England og gikk deretter videre til Australia, og ble så utlånt til Pacific Fleet Train. Dets oppgave var da å forsyne de allierte styrker med krigsmateriell etterhvert som de rykket fram på de mange øyene, og var således med på de avsluttende operasjoner her.

Natt til 19. oktober 1944 styrte en mektig amerikansk landstigningsstyrke inn i Leyte Gulf på Philippinene. Fra første dag angrep japanerne landstigningsstyrkene og transportflåten i gulfen med fly. Den 24. oktober i grålysningen ankom en ny konvoi transportskip til Leyte Gulf. Ett av skipene var det norske Libertyskipet General Fleischer.

Alf Lindeberg ankom Eniwetok 25. oktober og Peleliu 18. desember 1944.

British Columbia Express deltok også i operasjonen mot Leyte. Skipet var chartret av US Army som troppetransportskip og innredet med plass for 875 tropper. Det kom til Leyte under landstigningens første faser med tropper og materiell og ble vitne til luftkampene der. Skipet utførte senere en spesiell ordre med å ta både soldater og General MacArthurs kone og sønn til Manila i 1945. Det var det første ikke-amerikanske skip som kom inn til det nyerobrede Manila. Her møter de norske sjøfolk som har sittet i japansk fangenskap siden desember 1941.