Sjøforklaring 1939 - 1945

Informasjonen nedenfor vedr. skip i Nortraships flåte er direkte avskrift av orginalkilden "Sjøforklaringer fra andre verdenskrig (1940 - 1945)". Informasjonen her er fra sjøforklaringer holdt under og rett etter krigen og kan derfor avvike noe fra den øvrige kvalitetssikrede informasjonen i Krigsseilerregisteret.

Dato
5. november 1942
Posisjon
Ca. 15 mil 09 t S av North Point Curacao
Årsak
Torpedert [av tysk ubåt]
Last
Fuelolje
Reiserute
Curacao - New York
Mannskapsliste
Komplett
Reddet
42
Fanget
0
Omkommet
1 [1]
Savnet
0
  • Onsdag den 4de november 1942

    Beliggende i Curacao. K. 1145 avgikk med los ombord. Last fuelolje. Dypgående midtskips 27' 2". Skipet ved avgang i full sjødyktig stand og fuldt bemannet. Kl. 1220 kvitterte losen ved utseilingen. Kapt. kommando efter naval kontrollens instruksjoner. Ved 1800 tiden var man på plads i konvoyen.

    Alt gikk bra til torsdag den 5te ved 0300 tiden da skibet foran "Astrell" blev torpedert uten forangående varsel. Ca. 2 minutter senere blev "Astrell" torpedert om styrbord i agterkant av midtskipsbygningen. Skipet stod øieblikkelig i full fyr. Der var ikke andet at gjøre end at prøve at få båterne på vann, eller rede sig på best mulig måte. 3 av livbåterne kom på vandet og en flåte. Endel av besetningen hoppet overbord og blev senere tatt op av livbåter.

    En engelsk army gunner gikk tapt ved forliset.

    Mannskapet blev senere tatt op av den amerikanske og Hollandske marine og blev landsat på Curacao og Aruba samme dag.

    Skipets plass når torpederingen fant sted var ca. 15 mil 0 t S av North Point Curacao.

    Skipets alarmklokker virket utmerket og alle man blev herved varslet da første skib blev torpedert. Alarmklokkene stoppet i samme øieblik "Astrell" fikk torpedoen.

    Maskineriet blev stoppet efter order fra maskinmesteren.

    Ovenstående er efter erindringen da alt gikk tapt ved forliset.

    Den 14de november 1942

    A. Andreassen, 1ste styrmann

    N. Chr. Taraldsen, Fører

    A. Langeland, 2. styrmann

    Knut Larsen, 3de maskinist

    K. Johansen, 3de styrmann

    Håkon Samuelsen, Telegrafist

    Leif H. Hansen, Fyrbøter