Sjøforklaring 1939 - 1945

Informasjonen nedenfor vedr. skip i Nortraships flåte er direkte avskrift av orginalkilden "Sjøforklaringer fra andre verdenskrig (1940 - 1945)". Informasjonen her er fra sjøforklaringer holdt under og rett etter krigen og kan derfor avvike noe fra den øvrige kvalitetssikrede informasjonen i Krigsseilerregisteret.

Dato
30. januar 1941
Posisjon
130 miles vest for Galvay
Årsak
Senket av tysk fly
Last
Jernmalm
Reiserute
Lorentzo Marques - Oban
Mannskapsliste
Komplett
Reddet
5
Fanget
0
Omkommet
23 [23]
Savnet
0
  • Rapport om senkingen av det Norske m.s. "AUSTVARD" skrevet av 1ste styrmann Knut Dykesteen

    21. desember: M.S. "AUSTVARD" avgikk fra Laurenco Marques med en ladning jernmalm bestemt til U.K.

    25. desember: Skibet anløp Capetown for bunkers og proviant og fortsatte sin reise igjen 26. desember.

    8. januar 1941: Skibet ankom til Freetown.

    10. januar: Skibet avgikk i konvoi fra Freetown. De første to ukene i konvoi skjedde intet usedvanlig, men da begynte været å bli temmelig hårdt.

    27. januar: Mandag kl. 7.00 fikk konvoien ordre om å legge på været. Neste morgen var ingen skiber å se. Den siste kursen ble satt ogg, og man gikk med forseret fart for å nå konvoien igjen; det antokes at konvoien hadde begynt å styre kurs igjen i løpet av natten. I løpet av dagen fikk man øie på 7 av konvoiens skib forrut. Skibet ble holdt på samme kurs og gikk med full fart.

    29. januar: Man så nu bare ett skib, en tankbåt, langt over på styrbord side. Kapteinen bestemte seg for å holde samme kurs til torsdag morgen, og derfra styre for de oppgivne punkter.

    Torsdag, 30. januar: Overskyet, nordostlig bris, moderat dønning. Jeg ble avløst på min vakt kl. 8 fm. og gikk ned i min lugar. Jeg hadde vært i lugaren omtr. 5 minutter da jeg hørte en eksplosjon etterfulgt av en til. Skibet rystet og alle lysene gikk ut. Idet jeg løp ut på dekket kunne jeg se at skibet sank meget hurtig, og at det var bare å løpe til båtene. Ett tysk 4 motors bombefly fløi i cirkel over oss. Tre bomber til ble sluppet. To av våre livbåter ble ødelagt av bombene, og den 3die ble meget skadet da den ble satt på vannet. 15 av mannskapet gikk i denne båt, mens de øvrie måtte gå til flåtene. Omtrent 10 minutter etter at den første bomben traff, sank skibet. Det tyske bombefly skøt med maskinkanoner på skibet, sansynligvis for å ødelegge radiostasjonen, hvilket også lykkes. Intet SOS ble sendt. Skibet ble ialt truffet av 5 bomber. 3 treff i vannlinjen om babord, og to treff på båtdekket. Skibets possisjon da det ble angrepet var omtrent 130 miles vest av Galway. Etter senkningen ble flåtene samlet sammen og fortøiet til livbåten. Livbåten var så sterkt skadet at mannskapet ble overført til de to flåter som var i god forfatning og hver flåte var istand til å bære 20 personer.

    Som forholdene var kunne man intet annet gjøre enn å vente på hjelp, og i mellemtiden forsøkte vi å reparere båten så godt som mulig ved hjelp av seilduk. Dagen gikk og den neste kom, men ingen hjelp. Det ble da bestemt å forsøke å rekke tillands og skaffe hjelp til de andre. Jeg overtok kommandoen på båten, og med syv av mannskapet satte vi kurs for den Irske kyst. På grunn av ostlig vinn tok det oss 4 dager før vi rakk frem til kysten. Ingen av skibets papirer ble reddet.

    Følgende gikk ned med skibet da det sank:

    Maskinmester Fritz Andersen

    Elektriker Reinholdt Thoresen

    Stuert Oskar Knudsen

    Matros Odd Nilsen

    Smører Arthur Gabrielsen

    På flåten var:

    Kaptein Arne Kjoss

    2. styrmann Anker Edlund

    3. styrmann Ole Aandahl

    Matros Arthur Hansen

    Lettmatros Andreas Christiansen

    Lettmatros Hans Nilsen

    Lettmatros Erich Peterson

    Lettmatros James Kervin

    2. maskinist Haakon Pettersen

    Motormann Erling Skaug

    Motormann Lauri Saippanen

    Smører Harald Flatøy

    Kokk Edward Millet

    Messegutt Frank Harris

    Messegutt Lawrence A'Hearne

    I livbåten var:

    1ste styrmann Knut Dykesteen

    3. maskinist Ola Nordal

    Tømmermann Einar Olsen Gran

    Matros Erik Dahl

    Lettmatros Armand Andreassen

    Båtsmann Gustav Holbein

    Motormann Alfred Andersen

    Smører Jens Brandvold

    Gustav Holbein og Jens Brandvold døde i livbåten.

    Alfred Andersen døde dagen etter han kom på hospitalet.

    Ola Nordal, Einar Olsen Gran, Erik Dahl, Armand Andreassen og jeg er nu på hospitalet lidende av opphovnete ben (Trench Feet) ved siden av at jeg har ett brukket kraveben.

    Knut Dykesteen, 1ste styrmann

    Dingle Hospital, 15. februar 1941