Sjøforklaring 1939 - 1945

Informasjonen nedenfor vedr. skip i Nortraships flåte er direkte avskrift av orginalkilden "Sjøforklaringer fra andre verdenskrig (1940 - 1945)". Informasjonen her er fra sjøforklaringer holdt under og rett etter krigen og kan derfor avvike noe fra den øvrige kvalitetssikrede informasjonen i Krigsseilerregisteret.

Dato
26. september 1943
Posisjon
Middelhavet, ca. 80 miles vest av Bizerta
Årsak
Voldsom eksplosjon - årsak ukjent [Torpedert av tysk ubåt]
Last
Stykkgods og krigsmateriell (ammunisjon)
Reiserute
New York - Hampton Roads for konvoi - Bizerte, Afrika
Mannskapsliste
Komplett
Reddet
3
Fanget
0
Omkommet
47 [47]
Savnet
0
  • S.S. CHRISTIAN MICHELSEN

    Rapport avgitt på Nortraship's War Loss Dept's om skibets krigsforlis

    Skibet avgikk fra New York 1. september, 1943, til Hampton Roads for konvoi. Ingen av eller påmønstringer der. Skibet var fullastet med stykkgods og krigsmaterialer og mannskapet bestod av 45 mann, foruten 4 engelske skyttere samt 1 amerikansk armeløitnant, og var ved avgangen i full sjødyktig stann. Redningsmaterialet var nøie ettersett og supleret i New York, og mønstring til livbåter samt Brannslukningsstasjoner ble holdt før avgang.

    Reisen foregikk uten noe nevneverdig inntil Søndag 26. september, kl. 19:30 skibstid, da det skjedde en voldsom eksplosjon ombord, og skibet ble praktisk talt blåst istykker og forsvandt på mindre enn ett (1) minutt. Skibet befandt sig da ca. 80 miles vest av Bizerta i Middelhavet.

    Melby var på vakt på kanonplattformen på poopen da ulykken hendte, og Berg var tilkøis i lugaren sin akter, hvilket også var tilfelle med den 3die reddede Letm./skyt. Ole Alfred Olsen.

    Knut Egil Berg forklarer at han kom sig såvidt op på dekk da alt ble borte for ham og da han komm til sig selv lå han i vannet.

    Ole A. Olsen komm sig opp på dekk og hopet overbord.

    Einar Steen Melby som var på kanonplattformen, akter, ble dradd ned med skibet og komm sig opp til overflaten igjen, og Melby forklarer videre at hans vaktkamerat Henry Erlandsen ble hjulpet ut fra skibet ett stykke, men gikk antagelig ned av dragsuget.

    Forøvrig så de reddede intet til den øvrige besetning.

    Ingen ubåt ble sett hverken før eller etter ulykken.

    Været var pent og stille og solen var netop gått ned da ulykken hendte.

    De reddede forklarer at de ble tatt opp av en armeret trawler av eskorten og derombord fikk de den beste behandling som kunne ydes, og de ble lannsatt i Bizertha neste morgen ved 9 tiden og ble innlagt på det amerikanske armehospital.-

    Berg og Steen Melby ble liggende på hosptialet til de mønstret ombord på det norske tankskib MOSLI 12. oktober. Berg er frisk igjen, mens Steen Melby ennu har smerter i ryggen likesom høreselen på høire øre er betydelig nedsatt.

    Det må ansees som helt sansynlig at den øvrige besetning er omkommet.

    Den 3die reddede måtte bli liggende igjen på hospitalet som følge av de sår og kvestelser han pådrog sig ved ulykken.

    New York, November 8, 1943

    Einar Steen Melby, matr./skyt.

    Knut Egil Berg, Letm./Skyt.