Sjøforklaring 1939 - 1945

Informasjonen nedenfor vedr. skip i Nortraships flåte er direkte avskrift av orginalkilden "Sjøforklaringer fra andre verdenskrig (1940 - 1945)". Informasjonen her er fra sjøforklaringer holdt under og rett etter krigen og kan derfor avvike noe fra den øvrige kvalitetssikrede informasjonen i Krigsseilerregisteret.

Dato
6. april 1944
Posisjon
45g 5m N.br., 35g 20m V. lgd.
Årsak
Torpedert [av tysk ubåt]
Last
Stål, props, trelast
Reiserute
Halifax N.S. - Loch Ewe
Mannskapsliste
Komplett
Reddet
36
Fanget
0
Omkommet
3 [3]
Savnet
0
  • Referat

    Dato
    17. april 1944
    Sted
    Glasgow
    Administrator
    Generalkonsul L. Offerdahl

    ...

    Framstod skibets fører Einar Haugland og framla en av ham forfattet rapport angående begivenheten ...

    ...

    Kapteinen henholdt seg til rapporten og tilføiet at samtlige skibets papirer med undtagelse av et foreløbig hyreregnskap gikk ned med skibet. Også de hemmelige konvoiinstruksjoner gikk tapt. Livbåten som tok op 17 mann ble sluppet da de reddede ble tatt ombord i "Chelmer". Kapteinen har ikke de 3 forulykkedes personalia som kan fåes fra Nortraship, London.

    Ta torpedoen kom lå kapteinen nede og sov. De tok ca. 20 minutter før skibet gikk ned, men midtskibs dekket kom straks under vannet. Alle lys var blendet.

    ...

    1ste vidne ((Anker Marthinsen, 2nen styrmann) var bekjent med kapteinen s rapport som han henholdt seg til og tilføiet at han hadde vakt på broen i torpederingsøieblikket. Han hadde hatt vakt siden kl. 12, og hadde i den tid ikke opdaget noget mistenkelig. Det var månelyst, men vidnet så ikke noen ubåt. Midtskibet kom med en gang under vann og vidnet kom seg op i styrbord livbåt.

    ...

    2net vidne (Johan Rossehaug, 3dje maskinist) var bekjent med kapteinens rapport som han henholdt seg til og tilføiet at han hadde vakt i maskinen da torpederingen fant sted. Han var på veien opp da torpedoen kom, men har ikke noen klar forestilling om hvorledes han kom seg opp på dekk. Vidnet er temmelig sikker på at de tre forulykkede ble drept i maskinrummet, som straks ble fyldt med vann.

    ...

    3dje vidne (Nils Iversen, matros) hadde intet å bemerke til kapteinens rapport som han ble gjort bekjent med og tilføiet at han hadde hatt ukik på broen ca. 20 minutter da torpedoen kom. Det var klart månelys, men vidnet hadde ikke sett noget mistenkelig. Da torpedoen kom ble han slengt rundt, men kom seg ned til styrbords livbåt.

    ...