Sjøforklaring 1939 - 1945

Informasjonen nedenfor vedr. skip i Nortraships flåte er direkte avskrift av orginalkilden "Sjøforklaringer fra andre verdenskrig (1940 - 1945)". Informasjonen her er fra sjøforklaringer holdt under og rett etter krigen og kan derfor avvike noe fra den øvrige kvalitetssikrede informasjonen i Krigsseilerregisteret.

Dato
13. september 1942
Årsak
Skadet av torpedo, returnert til Port of Spain, Trinidad. [av tysk ubåt]
Last
Ballast
Reiserute
Port of Spain - USA
Mannskapsliste
Delvis
Reddet
?
Fanget
?
Omkommet
? [0]
Savnet
?
  • M/T "Vilja". Kopi av Journal-utdrag.

    Vedrørende skibets torpedering den 13/9 1942.

    Den 12/9 kl. 0535 avgikk M/S "Vilja" fra Port of Spain, Trinidad for å følge nordgående konvoy til U.S.A. Skibet var i ballast.

    Omtrent kl. 0030 den 13/9 blev 2 skib i konvoyen torpedert. Alle mann blev da utpurret for å være klar.

    Omtrent kl. 0230 blev M/T "Vilja" tyruffet av en torpedo på b.b. bau. Det var en voldsom eksplosjon og flammene stod høit over masten og helt henimot broen.

    Kapteinen gav ordre til å gå i båtene og forlate skibet da han fryktet for at skibet skulde rammes av ennu en torpedo.

    Da alle var kommet i båtene rodde man vekk 1/2 n. mil og ventet der til det blev dagslys hvorefter man rodde ombord igjen.

    Ved eftersyn viste det sig at maskinen var iorden og man besluttet da å forsøke å nå tilbake til Port of Spain som var nærmeste havn. Kl. 0745 var maskinen igang og kursen blev satt for Port of Spain.

    Kl. 0930 observertes 2 livbåter på b.b. bau. Omtrent kl. 1000 stoppet man og tok ombord folkene fra disse båter. Det viste sig å være 45 mann fra det britiske M/S "Empire Lugard", et av de skib som blev torpedert kl. 0030.

    Ved eftersyn viste det sig at torpedoen hadde truffet påb.b. bau i dyptanken under tørlast-rummet. Tanktoppen var sprengt både i dyptanken og piggtanken, og skutesiden på b.b. side i begge tanker så ut til å være helt vekk. Det var også svær lekasje og svære buler på st.b. side i begge tanker.

    Ved peiling viste det sig at i forre kofferdam stod vannet i høide med sjøen utenbords. I pumperummet midtskibs og i tanker nr. 5 - 14 - 15 stod også vannet i høide med sjøen utenbords. I tank nr. 13 var det 3 fot vann, nr. 16 2 fot vann og i nr. 17 2 fot 3 tommer. Nr. 2 - 4 - 6 - 8 var som før fulle av ballast og resten av tankene var lens. Aktre kofferdam og maskinrummet var også lens.

    Ca. kl. 1000 kom deret fly over og man signalerte da til flyveren og bad ham reportere til Trinidad at "Vilja" var torpedert og anmodet om eskorte.

    Kl. 1530 kom et eskortefartøi og dette fulgte skibet hele veien tilbake til Trinidad.

    Den 14/9 ankom "Vilja" til Port of Spain, Trinidad, og ankret op på ytre havn kl. 1715.

    Mannskapet fra "Empire Lugard" blev landsatt samme dag.

    K. Andersen, Fører

    L. Andreassen, 1ste styrmann