Kalevi A. Olkio

Informasjonen om registrerte krigsseilere er ikke nødvendigvis fullstendig. Eksempelvis vil mønstringer og utmerkelser for enkelte sjøfolk bli registrert senere, ettersom nye kilder blir gjennomgått.

Født

12. februar 1920

Død

9. april 2017

Kjønn

Mann

Nasjonalitet

Finland flaggFinland

Fødested

Viipuri (I dag Viborg, Russland)

Relasjon til fylke

Utlandet

Har stillinger

Matros

Sjøforklaring 1940 - 1945

Annet

  • Deltok i 2. verdenskrig
  • Londonregisteret:

    Registernummer under krigen: London 62839.

    The Baltimore Sun:

    "Mr. Olkio began his maritime career in 1935 as a mess boy working on a Finnish steamer and by 1938 had signed on to the cargo liner, the MS Valapariso, as an ordinary seaman. He was serving aboard the Norwegian steam tanker Minister Wedel, part of a nine vessel convoy sailing from Trinidad to Gibraltar, when in the early hours of Jan. 9, 1943, while Mr. Olkio was asleep in his hammock, a U-boat fired a torpedo that suddenly exploded on the ship's port side.

    "It took five minutes from the sleeping to the lifeboat in the water. The ship was burning, but the fire went out and she was still floating," he told Mr. Imhoff. "The captain went back to the ship and got more clothing for the engine room men. He also got his kittens. The kittens were adopted by the escort vessels.

    The next day, the ship was still floating but had been again fired upon by the U-boat, so convoy escorts sunk the vessel so it would not be a hazard to navigation. Of the nine tankers in the convoy, seven were sent to the bottom, with a loss of 12 lives.

    "Before your ship is sunk, you don't think it will happen to you. For six months after, you think it'll happen every day," he told Mr. Imhoff.

    Taken to Scotland, Mr. Olkio later shipped out as an able seaman on the SS Tristram Dalton, a Bull Line steamer and his first Liberty ship, which was carrying a cargo of bombs to the Mediterranean".

    Privat arkiv:

    Olkio var en kjent person for flere av de som seilte på amerikanske havner i etterkrigstiden 1950-1970, spesielt i Baltimore hvor Olkio besøkte alle norske skip for å selge eller ta bilder. Han opparbeidet en stor samling mannskapsbilder fra mange norske skip.

    Følgende er basert på henvendelse fra publikum: 
    "Olkio var en institusjon i Baltimoredistriktet. Han drev en større "jernvareforretning" og kom ombord i båtene med all verdens tilbud vedrørende nesten alt av mekaniske og elektroniske duppedingser. Knapt en sjømann som kom i befatning med Olkio, slapp unna uten å ha kjøpt et eller annet. Han var en av få som solgte elektrisk verktøy i USA som var viklet for 230 volt, som ble brukt i Europa, og dermed var egentlig kundemassen naturlig. Han besøkte ikke bare norske båter, men alle nasjoners skip fikk en eller flere ganger besøk.

    Når det gjelder bilder, så tok han nok endel selv, men han spurte og grov, og fikk gjerne utlevert bilder av sjømenn han traff. Dessuten fikk han overlevert skipsaviser, og rederiaviser på sine besøk ombord. Dette førte til at han i 2000 utgav boken "Jernskip og unge men". Her samler han historien til mange av sjømennene han traff, samt utdrag av mange av skipsavisene og rederiavisene han hadde samlet i løpet av en mannsalder. Her er også mange bilder han har tatt sjøl, og mange han har fått. Olkio ble tildelt Kongens Fortjenestemedalje like før han gikk bort".

    Kilder

    RA/S-2081/F/Fe/Feb/L0021

    "Kalevi A. Olkio, merchant mariner who worked on restoration of Liberty ship," 15. april 2017. The Baltimore Sun: http://www.baltimoresun.com/news/obituaries/bs-md-ob-kalevi-olkio-20170413-story.html

    Privat arkiv avgitt til Arkivet freds- og menneskerettighetssenter

    Nasjonalbiblioteket (ikke gjort tilgjengelig digitalt per 13.4.18): https://www.nb.no/nbsok/nb/dbdb172e52a34cecf34dbce0c38fb9f0?lang=no