Leif Andersen

Informasjonen om registrerte krigsseilere er ikke nødvendigvis fullstendig. Eksempelvis vil mønstringer og utmerkelser for enkelte sjøfolk bli registrert senere, ettersom nye kilder blir gjennomgått.

Født

1. oktober 1914

Død

28. mai 1998

Foreldre

Peder Augistinus Andersen,f. i Langesund 23.6.1882,d.12.2.1951 og hustru Kitty Edvarda Andersen,f.i Langsund 24.12.1891,d.30.7.1966

Kjønn

Mann

Nasjonalitet

Norge flaggNorge

Fødested

Brevik

Bosted

Ibsens gate, Bervik.

Relasjon til fylke

Telemark

Tilknyttet mønstringsdistrikt

Har stillinger

Kokk

Kjente utdannelser

Stuertskole

Annet

  • Deltok i 2. verdenskrig
  • Ex gratia-arkivet:

    Registernummer under krigen: London 9946, NY 30555 og NY 25418.

    Seilte etter krigen i rederiene Olsen & Ugelstad, Oslo og noen år i rederiet Gunnar Knudsen (Borgestad), Porsgrunn. Arbeidet mange år, til han ble pensjonist som Kokk og Instruktør på Croftholmen Yrkesskole for Sjømenn, Stathelle.

    Klippene er fra boka Brevik før og nå, Brevik Historielag, Årbok 2011.
    Tilsendt fra Dag og Tormod Tobiassen.

    Leif Andersens ferd under krigen.

    Leif ble tildelt Krigsmedaljen.
    Leif Andersen var sjømann i hele sitt voksne liv. Han tok stuertskolen i Sandefjord på 1930 tallet. Han mønstret på M/T NORSKTANK i desember 1939 og ble dermed fanget opp i den skjebne som sjøfolk i utenriks fart fikk da tyskerne angrep Norge 9.april 1940. Norske skip som var på vei til Norge måtte gjøre vennreis, og det tok fem år før det var mulig å ankre opp i hjemlige farvann igjen.
    mange skip gikk inn i alliert tjeneste og fraktet militært materiell, tropper og forsyninger. Leif Andersen seilte i fremmed farvann under hele krigen. Med flybensin i lasten seilte skipene i konvoi over Atlanteren. Mange skip ble torpedert av tyske ubåter. Det var et forferdelig psykisk press som sjøfolkene ble utsatt for. Leif Andersen seilte med M/T NORSKTANK i konvoifart over Atlanteren mellom USA og England frem til sommeren 1942. Deretter tok han hyre for en tur med D/S LEDAAL også i fart over Atlanteren. Da han kom tilbake til Liverpool i desember 1942, møsntret han ombord i tidligere hvalkokeri M/T VESTFOLD som tilhørte Johan Rasmussen & Co. , Sandefjord. Med detskipet hadde han to turer i konvoi over Atlanteren. På den siste turen gikk det halt. På tilbaketuren til Europa dro de ut fra New York 31.desember 1943 for å slutte seg til konvoi HX 222 som gikk ut fra Halifax. Den 8. januar gikk di ut fra Halifax. Den 17.januar ble konvoien angrepet av den tyske ubåten U-268. Det var 7 norske skip i denne konvoien. Den tyske ubåten fikk fulltreffer med sine torpedoer på M/T VESTFOLD som hadde en last på 17368 tonn med olje, militært materiell og 3 militære landingsfartøyer. Det  var  også passasjerer og skyttere ombord. D/S VESTFOLD klarte å få  livbåtene på vannet under vanskelige forhold med  ynkende skip, bran­ner om bord og havet fyllt av olje. Det ble satt ut båter fra de andre skip, men  redningsaksjonen ble meget vanskelig da D/S VESTFOLD gikk i sirkel med maskin igang samtidig som det var på vei til å synke. Redningsbåter og livbåter var nærtil å kollidere i den vanskelige situasjonen. De måtte holde klar av det synkende skipet. 19 mann omkom ved forliset og 68 ble reddet. Leif Andersen var blant de som ble reddet. To måneder senere var Leif Andersen ombord i M/T KALDFONN som tilhørte Sigv. Bergesen i Stavanger. Med denne seilte han i konvoifart på nordatlanteren frem til høsten 1943. Så ble det en krt tid ombord i D/S KONGSHAVN tilhørende M.H. Kongshavn i Haugesund. Dette skipet seilte med med forsyninger rundt i farvannet rundt de britiske øyer. I slutten av september 1943 gikk han ombord i M/T SALAMIS tilhørende I.M. Skaugens rederi, Oslo. M/T SALAMIS seilte i konvoifart på USA, Afrika, Middelhavet  og England med militært materiell.
    1.desember 1943 lå SALAMIS og fire abdre norske skip oppankret utenfor den italienske havnebyen Bari på Adriaterhavskysten. M/T SALAMIS var bestykket med kanoner for å forsvare seg mot eventuelle angrep. De norske skipene som lå i Bari var fullastet med militært utstyr for de allierte troppene som var gått i land i Italia.
    Plutselig ble skipene angrepet. Det var 20 "fiendtlige fly som kom som lyn fra klar himmel" og bombet skipene samt satt de under mitraljøse ild. Skip som hadde ammunisjon som last eksploderte i et ildhav av flammer. Fler av skipene fikk store skader og mange døde. M/T SALAMIS var heldig og unnslapp angrepet med mindre skader. Overlevende mannskaper fra andre skip ble tatt ombord i SALAMIS. Det kunne for egen maskin  gå til Suez for reparasjon. Her fikk kokken Leif Andersen, tillatelse å oppsøke et sykehus for sine skader han hadde blitt påført under angrepet.
    Etter denne harde medfarten i Middelhavet ble det igjen konvoifart i Atlanteren for Leif Andersen. Først med M/T VIVI tilhørende Halfdan Ditlev-Simonsen & Co. Oslo på reise fra Afrika til New York, deretter med D/S SNAR tilhørende Kr. Høegh-Hervig i Haugesund over Atlanteren igjen. 
    Den siste tur til Leif Andersen under 2.verdenskrig var med M/T JENNY tilhørende Jørgen Bang i Kristiansand fra Casablanca til Liverpool, hvor han ankom 7.mai 1945.
    Alle skip var under Nortraships felles ledelse. Leif Andersen seilte som kokk på samtlige skip under hele krigen. For sin innsats ble han tildelt Krigsmedaljen.
    Etter krigen tok han arbeide i land, men arbeid i land passet ikke for Leif, Han måtte ut. Han seilte ute frem til 1972. Leif Andersen døde 28.5.1998, nesten 84 år gammel.

    Kilder

    RA/S-3545/G/Gg
    Brevik før og nå, Brevik Historielag, Årbok 2011.
    Tilsendt fra Dag og Tormod Tobiassen.