Samuel Andersen Fridvold

Informasjonen om registrerte krigsseilere er ikke nødvendigvis fullstendig. Eksempelvis vil mønstringer og utmerkelser for enkelte sjøfolk bli registrert senere, ettersom nye kilder blir gjennomgått.

Født

4. november 1885

Død

27. april 1965

Foreldre

Skipsfører Ole Nicolai Andersen og h. Hansine Annette

Annotasjonsrulle

Patent 2903, overført til Hovedrulle Nr. 3821.

Kjønn

Mann

Nasjonalitet

Norge flaggNorge

Fødested

Dypvåg

Bosted

Sandøya, Dypvåg

Relasjon til fylke

Aust-Agder

Tilknyttet mønstringsdistrikt

Har stillinger

Styrmann

Kjente utdannelser

Skipsførereksamen

Medlem av sjømannsforening

Sjøforklaring 1939 - 1945

Annet

  • Deltok i 1. verdenskrig
  • Deltok i 2. verdenskrig
  • Londonregisteret: 

    Registernummer under krigen: London 6226, NY 4713. 

    NORGES SKIPSFØRERE - ANNEN UTGAVE - 1935 - 1953:

     Samuel Fridvold , f. i Dypvåg, bosted Vestre Sandøya

     Til sjøs i 1901 med sk.s. ADVENA (600) av Tvedestrand, tilhørende Jens M. JENSEN.

     Skiftet navn fra Andersen til Fridvold. 

     Mønstringer, se mønstrings liste.

     Styrm.eksamen i Oslo 1905 og skipsfører eksamen i Oslo 1910.  
     Styrmanns Patent 12.10.1906 og skipsfører sertifikat for dampskip 17.07.1913.

     Styrmann med s.s. DAGNY, s.s. KINGSTON, s.s. VILDFUGL, s.s. EIDSVOLD og m.s. EIDSVOLD.

     Ble i 1915 fører av d.s. KINGSTON (1600) av Oslo, tilhørende John P. PEDERSEN & Søn. Har senere ført d.s.  EIDSVOLD (2200), d.s. SPEED (4050), d.s. START (1800), d.s. SPEED (2200), alle av Oslo, tilhørende A. T.  ,  SIMONSEN, m.s. EIDSVOLD (8250) av Oslo, tilhørende Sverre DITLEV-SIMONSEN og m.s. SKAGERAK (8300)
     av Oslo tilhørende O. DITLEV-SIMONSEN. Sluttet sjøen i 1946.

     Krigsmedaljen.

     Har vært i herredstyret, formannskapet og oppgjørsnemda. 

     Enkemann. 

     TILLEGG:
     
     Jeg seilte under begge verdenskriger. I desember 1916 reddet jeg ei mannskap fra det engelske s.s.  BERGANEY av Cardiff, som ble torpedert lille julaften. Jeg tok dem opp 2.juledag, og da var flere meget  forkomne på grunn kulde og sult, men alle kom seg igjen etter noen dagers forløp. 

     Fridvold mønstret i Oslo 31.03.1939 som 1.styrmann til m.s. EIDSVOLD, tok over som
     skipsfører i Halifax 28.10.1940. Han var fortsatt ombord da skipet ble torpedert og senket
     av en japansk U-båt like utenfor Christmas Island i Stillehavet den 20.01.1942. 

     EIDSVOLD ankom Christmas Island 12.01.1942 for å laste fosfat for Fremantle. Etter få dagers lasting måtte  denne avbrytes grunnet en kraftig storm som nærmet seg. Skipet måtte gå til sjøs igjen for å avvente bedre  vær.
     Den 20.01.1942 ble skipet torpedert og senket av en japansk U-båt. Besetningen på 31 berget seg i en livbåt  som ikke var ødelagt av eksplosjonen.  Alle kom seg velberget iland på Christmas Island. 

     Vi ble på Christmas Island i 16 dager til den 6. februar. Da kom den engelske krysseren DURBAN og tok oss  med til Batavia, og ankom der den 9. februar. Den 20.februar kom det australske passasjerskipet s.s.  MARELLA. Den var på vei til Sydney og var bemannet med malayere og disse rømte opp i jungelen ved  ankomsten. 
     Da s.s. MARELLA hadde ca. 400 passasjerer ombord som alle var evakurert fra Singapore, ble jeg og hele mitt 
     mannskap tatt ombord der for å bemanne livbåtene.
     Vi ankom Sydney den 21.mars i god behold.

     Etter 2 måneders ferie, gikk jeg ombord i m.s. SKAGERAK og seilte med dette skipet resten av krigen og til 
     mai 1946. Da reiste jeg hjem etter 8 års slit.

     http://www.warsailors.com/singleships/eidsvold.html 
     
     Fridvold sluttet på sjøen i 1946, Krigsmedaljen.

     G.m. Hilda Konstanse Knutsen, Dypvåg f.1896, d. 1925
     Barn: Solveig, f.1918, d. 1922. 


    Kilder

    Tvedestrand Mønstrings Protokoller

    NORGES SKIPSFØRERE - ANNEN UTGAVE - 1935 - 1953

    RA/S-2081/F/Fe/Fea/L0025