Olav Hagtvedt

Informasjonen om registrerte krigsseilere er ikke nødvendigvis fullstendig. Eksempelvis vil mønstringer og utmerkelser for enkelte sjøfolk bli registrert senere, ettersom nye kilder blir gjennomgått.

Født

20. januar 1922

Død

10. april 1942Årsak: Krigsforlis

Foreldre

Oscar Hagtvedt f.1896 i Hedrum, og Gina f. Johansen, f.1899 i Oslo

Kjønn

Mann

Nasjonalitet

Norge flaggNorge

Fødested

Gjerpen

Bosted

Hedrum pr. Larvik

Relasjon til fylke

Vestfold

Tilknyttet mønstringsdistrikt

Har stillinger

Matros / SkytterU.D.M. (Utskrevet dekksmann - marinen)
  • Ex gratia-arkivet:

    Registernummer under krigen: London 40804, NY 22011.

    Nortrashipflåtens Skyttere 1941 - 1946:

    Skytter nr. 535, Olav Hagtvedt, f.21.1.1922 i Gjerpen.

    Meldte seg til tjeneste i marinen og var ferdig utdannet til skytter i Dumbarton, Skottland 27. februar 1942. Etter dette gjorde han tjeneste i etterretningsvesenet [...].

    Privat arkiv:

    "Etter å ha tjenestegjort i den norske brigaden i Skottland sammen med sin to år eldre bror Kåre Hagtvedt fra juni 1940 til juni 1941, ble han etter søknad overført til handelsflåten.

    Her seilte han som lettmatros på DS Grado fra [27.] juni og mønstret av i Ipswitch den 25. september 1941. Den 1. oktober 1941 mønstret Olav på som lettmatros på DS Askeladden og seilte med den til 16. desember 1941. Olav mønstret på en ny båt 9. januar 1942: DS Marianne, hvor han ble til 31. januar 1942.

    Neste stopp var Sjøforsvarets Skytteravdeling for Handelsflåten, hvor Olav ble utdannet fra 14. til 27. februar 1942. Derved ble han innrullert i Marinen fra [10.] februar 1942, som utskrevet dekksmann og skytter.

    Via en kar Olav kjente (Yngvar Heier fra hjemstedet Hedrum ved Larvik) fikk han tips om å søke seg til Naval Base Peterhead i Skottland. Her ble Olav innrullert som båtmannskap og skytter fra 27. februar 1942 (ref hans rulleblad). I løpet av mars 1942 var Olav Hagtvedt sannsynligvis med på tre oppdrag til norskekysten med motorkutteren "Havørn", med kvartermester Emil Hansen som sjef.

    Mandag den 6. april 1942 om kvelden forlot motorkutteren "Mars" (M-19-HØ) med sitt mannskap på seks Naval Base Peterhead på et SIS-oppdrag til norskekysten. Oppdraget var å frakte to hemmelige SIS-agenter (Finn Berger og Oscar Næss) til Agnefest ved Lyngdal. Dit ankom de om ettermiddagen 9. april ca kl 15. Agentene ble satt i land, og de er de siste som så "Mars" og dens mannskap i live. 

    Båten må ha ligget i skjul inntil en bergvegg ute i Rosfjorden til neste morgen i halv femtiden. Da gikk de utover forbi de tyske kanonstillingene slik flere fiskebåter gjorde daglig, og ut mot fiskefeltene. "Mars" må ha satt kurs mot sørvest, for senere på dagen å dreie mer vestlig mot Peterhead. 

    Ca kl 1530 på ettermiddagen 10. april 1942 ble båten oppdaget av et tysk fly, antagelig en Ju 88D fra 1.(F)/120 på Sola flyplass. [...] Flyet skjøt en varselsalve med mitraljøse for å få båten til å snu. Tyskerne så at "Mars" hadde radioantenne, førte norsk flagg og forsvarte seg med maskingeværild.

    Flyet angrep med en SC500 og fire SC250 flybomber. En SC250 ble fulltreffer, og båten sank. Ingen overlevende ble observert. Senkningen skjedde 140 sjømil sørvest for Egersund, i det som i dag er Gyda-feltet.

    Kilder

    RA/S-3545/G/Gg/

    Nortrashipflåtens Skyttere 1941 til 1946

    Privat arkiv avgitt til Arkivet freds- og menneskerettighetssenter

    Våre Falne