Toralf Madsen

Informasjonen om registrerte krigsseilere er ikke nødvendigvis fullstendig. Eksempelvis vil mønstringer og utmerkelser for enkelte sjøfolk bli registrert senere, ettersom nye kilder blir gjennomgått.

Født

17. november 1895

Foreldre

Mor Matilde Madsen, Vallesverd, Høvåg pr. Lillesand

Kjønn

Mann

Nasjonalitet

Norge flaggNorge

Fødested

Høvåg

Bosted

Høvåg/Trøde, Vestre Moland

Relasjon til fylke

Aust-Agder

Tilknyttet mønstringsdistrikt

Har stillinger

Kjente utdannelser

Styrmannskole (r)

Sjøforklaring 1939 - 1945

Annet

  • Deltok i 2. verdenskrig
  • Londonregisteret:

    Registernummer under krigen: London 30703, NY 6367.

    Andre kilder: 

    Fartstid 2. verdenskrig:

    Båtsmann M/T POLYCASTLE av Kristiansand. Rederiet Einar Rasmussen. påmønstret Ukjent. avmønstret
    26.12.1940.

    3.styrmann D/T MADRONO av Kristiansand. Rederiet A.I. Langfeldt & Co. påmønstret 19.3.1941.  Kapret av den tyske Raideren «Thor» 4.7.1942. Kom i japansk fangenskap i august 1942
    Befridd 29.08.1945 og hjemsendt til Norge 11.11.1945.

    Kapringen av  D/T MADRONO.

    D/T MADRONO, som ble eid av Kristiansandsrederiet A.I. Langfeldt  var et av de ialt 806 skip som den norske regjering i London under 2. verdenskrig gjennom Nortraship rekvirerte. D/T MADRONO, var på 9100 dvt. og ble brukt tlf å transportere olje for de allierte.
    Den 16. juni 1942 la D/T MADRONO ut på en reise fra Melbourne i Australia, som skulle bli den siste under norsk kommando. Skipet hadde da en besetning på 33 nordmenn, 2 svensker, 7 engelskmenn og en tsjekker. Det var i ballast og reisemålet var Abadan.  Det var vekslende vindforhold med mye vestlig storm frem til lørdag morgen 4. juli  da skipet var i Det Indiske Hav med posisjon ca. 29 grader sydlig breddegrad og 84 grader østlig lengdegrad. 

    3. styrmann Toralf Madsen skriver i sin rapport til rederiet hva som så skjedde:
    "Vi fikk da en damper i sikte om babord baug.  Efter instrukser vi hadde fra det Britiske Admiralitet at styre væk fra alle skibe, blev der øieblikkelig git styrbord ror for at komme bort.  Den ukjendte damper åpnet da en heftig kanonild fra flere kanoner.  Granatene eksploderte rundt os og hele skibet blev fuld av granatsplinter.  Endel gik gjennem siden under bakken.  2 mand, baatsmand Nielsen og kok Horgen ble saaret.  Vi forstod da at det var en raider,  og indsaa det som nyttesløst  at besvare ilden da vi bare hadde en 4" kanon.  Vi svingte derfor op mot raideren igjen og stoppet maskinen.  Den stopte da beskytningen.  Admiralitetspapirene blev kastet overbord.  Raideren som viste sig at være tysk, var en vel armert fruktbåt på 3500 ton Raider nr. 10 med navnet THOR.  Den kom nu ned og gikk rundt oss, hvorefter den satt en stor motorbåt på vand godt bemannet med velbevebnede marinesoldater."

    Stuert Olav Johnsen forteller at mens THOR gikk rundt skipet, feide tyskerne ned alle antennene på D/T Madrono med en line.  Og motorbåten hadde hornmusikkanter ombord som spilte mens den kjørte rundt D/T MADRONO noen ganger.  Det var tyskernes måte å feire erobringen på.  Humøret sank imidlertid da Capercaptein Sanders  oppdaget at D/T MADRONO hadde vann og ikke olje i tankene.  ”Hadde jeg visst det hadde vi senket dere”, sa han. 

    "De entret ombord," fortsetter Madsen  "beordret alle mann til oppstilling på akterdekk og holdt os isigte med riflene fra alle kanter.  De tok vårt flagg og anbringte en bombe under kjelene.  De forklarte at båten fra nu av tilhørte den tyske krigsmakt."

    Mannskapet ble splittet
    "Saa blev 13 av vort mandskap ført over til den tyske krydser.  Der var 7 Britiske og 6 Norske.  De norske var captain Sigvard Andersen, 1ste styrmand Arnold Arntzen, 2nd styrmand Ragnar  Jonassen, telegrafist Toralv J.  Gundersen, kok O. Horgen og smører Einar Johansen som var syk.

    For resten av mannskapet på D/T MADRONO ble det syv måneder med flere reiser i Det fjerne Østen med soyaloje, ris og malm til blant annat Dairen, Sigapore og Filippinene før de havet i fangeleirer i Japan.

     Ny splitting av mannskapet
    "Efter ca 14 dagers forløp blev saa en del av mandskapet fordelt paa forskjellige tyske skibe som laa i Yokohama”, forteller Toralf Madsen. “Jeg var i forskjellige tyske baater i Yokohama til den 9/12 42, da jeg sammen med 10 andre nordmenn blev overgit til den Japanske marine og anbrakt i en militærkamp i Tokyo, hvor vi blev holdt i haardt arbeid under samme vilkaar som almindelige soldater.  Jeg blev i kamp til den 29/8 45 da vi ble løslat av den Amerikanske marine.  Vi blev ført til Philipinerne og derfra til Seattle hvor vi ankom den 3/10 45 og blev overtat av den norske Consul."

    Resten av mannskapet på D/T MADRONO kom i japanske fangeleirer.
    De hadde først en rekke turer med malm, soyaolje og ris til forskjellige steder i Det fjerne Østen, bla. til Dairen, Singapore og Filippinene før de den 13. september 1943 kom til fangeleiren Ofuna i Japan.

    ************************
    Det satt omkring 800 nordmenn i 97 japanske leirer på Andamanøyene, Filippinene og Java, i Japan, Kina, Korea, Malaysia, Mandsjuria, Mongolia, Thailand og på Sumatra.  Ikke alle var sjømenn.

    Kilder

    RA/S-2081/F/Fe/Fea/L0075
    Jan G. Langfeldt