Nils Ingbert Nilsen

Informasjonen om registrerte krigsseilere er ikke nødvendigvis fullstendig. Eksempelvis vil mønstringer og utmerkelser for enkelte sjøfolk bli registrert senere, ettersom nye kilder blir gjennomgått.

Født

1. mars 1896

Død

14. mars 1971

Foreldre

Styrmann Gunder Peder Nilsen og h. Ingeborg Theresie

Annotasjonsrulle

Patent 3391 overført til Hovedrulle Nr. 4364

Kjønn

Mann

Nasjonalitet

Norge flaggNorge

Fødested

Staubo

Bosted

Volden pr. Staubø

Relasjon til fylke

Aust-Agder

Tilknyttet mønstringsdistrikt

Har seilt for rederi

Kjente utdannelser

Sjømannsskolen

Medlem av sjømannsforening

Annet

  • Deltok i 1. verdenskrig
  • Deltok i 2. verdenskrig
  • Ex gratia-arkivet:

    Registernummer under krigen: London 6640, NY 23529.

    Gif med (jf. London-kort): Hedvig Nilsen.

    Den 22. mai 1944 - 4. juli 1945 ansatt ved Nortraship kontor i London.

    Den 6. juli 1945 til Norge ombord THORSHAMMER.

    Andre kilder:

    Biografi for Nils Ingbert Nilsen tatt fra boka NORGES SKIPSFØRERE 1935 - 1953. 

    Født 1.mars 1896 i Staubø, Dypvåg/Flosta. 

    Til sjøs 1911 med d.s. DAGBJØRG av Oslo, tilhørende John P. PEDERSEN & Co.

    Orlogstjeneste:01.10. 1917 til 1.12.1918

    Styrmanns eksamen 1921 i Kristiansand og skipsfører eksamen 1925 i Arendal.

    Styrmann med d.s. SPEED, d.s.FREDEN og d.s. NORBO. Ble i 1932 fører av d.s. NORBO (1850) av Oslo, tilhørende C. Henry SMITH. Har senere ført d.s. WILFORD (4800) av Tønsberg, tilhørende Hans  BORGE, m.s. VELOX (7000) av Arendal, under NORTRASHIP , d.s. WILFORD (10800) av Tønsberg, tilhørende Hans BORGE, og m.s. MARTHA KLEPPE (10370) av Oslo, tilhørende P. KLEPPE.

    Gift. 1 barn. 

    Under første verdenskrig var jeg forhyrt omb. i 4m b.s. THOR II av Sandefjord. Skipet ble senket av tysk ubåt i Atlanteren i februar 1917. Alle mann ble reddet. I 1942 etter 5 års tjeneste som fører av d.s. WILFORD, søkte jeg og fikk ferie. Ca. en uke før jeg igjen skulle overta den igjen, ble båten senket av en japansk ubåt utenfor kysten av Mozambique.
    Båten ble senket ved kanonild og kapteinen som vikarierte for meg ble drept. 2.styrmann og 5 av det kinesiske mannskap gikk det likedan med. 
    20.10.1942 påmønstret d.s. VELOX i Colombo som skipsfører, syk avmønstret 21.07.1943 og innlagt på hospital i Alexandria 07.10.1943: Mønstret på m.s. GRANVILLE i Alexandria som 3.styrmann, mønstret av i New York 09.11.1943.  
    Fra 22.11.1943 til 22.05.1944 var jeg på ventehyre ved Poolordningen ved Nortraship. Ansatt i Nortraship ved kontoret i Sunningdale, London fra 22.05.1944 til 04.07.1945.

    Nilsen fortsatte på sjøen etter 2.verdenskrig, fra 1947 førte han d.s. WILFORD (7200), d.s. HALLBJØRG(2850) og m.s. MARTHA KLEPPE(7200). Han sluttet sjøen i 1951.  

    Tilbake til senkingen av THOR II under første verdenskrig. Denne store 4 Masta jernbark var på reise fra Syd-Georgia til Queenstown med en last av hvalolje (13300 fat) da den ble stoppet av tysk u-båt U-45 i posisjon ca. 85 nautisk mil syd for Irland. Skipets papirer ble rodd over til ubåten hvor sjefen raskt fastslo at lasten var kontrabande og bestemt for England. Besetningen fikk en halvtime til å forberede evakueringen fra THOR II, 2 livbåter med 10 personer i hver båt måtte se på at skipet deres ble torpedert og sank på få minutter. Kaptein Isak Jacobsen med frue og deres 3-årige datter ble tatt ombord i ubåten. Sjefen på ubåten var dessuten så human at han i 4 timer slepte livbåtene nærmere kysten av Irland, men etter 4 timer ble slepelinen kuttet da ubåtsjefen var redd for å bli angrepet av engelske krigsskip.Etter ca. 20 timer i livbåtene ble mannskapet tatt opp av en britisk patruljebåt og siden landsatt i Castletown og deretter sendt via Dublin til Liverpool hvor sjøforklaring ble holdt. Kaptein Jacobsen og frue og deres 3 år gamle datter ble senere landsatt fra ubåten på Helgoland og hjemsendt til Norge.  Se også:   U-45(Kapitänleutnant Erich Sittenfeld

    Kilder

    RA/S-3545/G/Gg