Tallak Nilsen

Informasjonen om registrerte krigsseilere er ikke nødvendigvis fullstendig. Eksempelvis vil mønstringer og utmerkelser for enkelte sjøfolk bli registrert senere, ettersom nye kilder blir gjennomgått.

Født

21. juli 1920

Foreldre

Styrmann Nils Tallaksen og h. Nancy Louise

Annotasjonsrulle

Hovedrulle Nr. 4994

Kjønn

Mann

Nasjonalitet

Norge flaggNorge

Fødested

Dypvåg

Bosted

Borøya, Dypvåg

Relasjon til fylke

Aust-Agder

Tilknyttet mønstringsdistrikt

Har stillinger

4. Styrmann til 3. StyrmannTømmermann / Matros

Har seilt for rederi

Kjente utdannelser

Styrmannskole (r)Skipsførerskole

Annet

  • Deltok i 2. verdenskrig
  • Ex gratia-arkivet:

    Registernummer under krigen: London 32583.

    Reiste hjem til Norge som passasjer fra. uk. med M/S ASTREA den 29.1.1946.

    Bosatte seg i Sandbridge, Virginia Beach, Va. USA etter krigen. Ble Amerikansk statsborger i 1973.

    Tvedestrand mønstringsprotokoller:

    Tallak Nilsen, f. 21. juli 1920 på Borøy, Dypvåg. Bosted Sydney, Australia. 

    Til sjøs 1936 med M/T MARIDAL (9800) av Oslo, tilhørende Moltzau Christensens Tankrederi.
    Styrmanns eksamen 1942 i San Pedro, tok styrmanns eksamen påny i Arendal i 1946 , og skipsfører eksamen 1947 samme sted.

    Norges skipsførere - Annen utgave - 1935 - 1953:

    Styrmann med M/T OHIO, M/T NORSEL, M/S HØEGH SILVERSPRAY, M/T CYRUS og M/S NELLY. Ble i 1952 fører av M/S NELLY (12500) av Panama City, tilhørende Caribian Land & Shipping Corp. Inc. Fører nå D/T PATRICIA (29227) av Panama City, tilhørende Ocean Oil Operation, Inc. 
    Gift. 2 barn. 

    Tillegg: Med M/S NELLY tok vi nærmere 25 000 emigranter til Australia, ca. 8000 soldater tilbake til Holland fra Indonesia, ca. 15 000 emigranter til Canada, og flere turer mellom mellom New York og Europa med amerikanske studenter. 
    Da NELLY først begynte i 1949, tok den 1700 passasjerer. Den var under krigen hangarskip og hadde vært med i operasjonene spesielt ved Filippinene, og ellers under hele krigen i Stillehavet. Den ble etter krigen ombygd til
    emigrantskip. I 1951 ble det gjort store forbedringer, og passasjerantalletble redusert til 1300. 
    Det var mange skjebner å møte på disse reiser, og lange historier kunne ha vært skrevet om det, men det.
    hyggeligste av alt var å kunne møte noen av disse folkene igjen etter noren turer. Da kunne en høre hvordan de
    lovpriste friheten, og de var som nye mennesker med en ny ånd.

    Kilder

    RA/S-3545/G/Gg

    Tvedestrand mønstringsprotokoller

    Norges skipsførere - Annen utgave - 1935 - 1953

    Se også
    http://www.warsailors.com/singleships/ohio.html