D/S Gudrid

Kallesignal
LDZQ
Klasse
DNV 1A1
Rederi
Bachke & Co.Trondheim
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn

Verft

Navn
Stavanger Støberi & Dokk, Stavanger
Byggeår
1922
Byggenummer
84
Leveringsmåned
Juni

Annet

  • Deltok i 2. verdenskrig
  • Beskutt, 30.3.1945
  • Sivilt skip

Tonnasje

Bruttotonnasje:
1.305
Nettotonnasje:
728
Dødvekt:
2.200

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Triple 3 cyl.
Maskin-/motor ytelse:
815 IHK

Dimensjoner

Lengde:
242.90
Bredde:
37.30
Dypgående:
16.10
  • Historikk:

    Hjemmeflåten 2.verdenskrig.

    6/1922 - Levert fra Stavanger Støberi & Dokk til A/S Herdis v/ Bachke & Co.Trondheim - GUDRID
    4/1940 - Tvangssluttet til Skipsfartsdirektoratet for hjemmefart.
    30.3.1945 - Bombet av allierte fly og skadet på havnen ved Menstad. Sank under slep til Porsgrunn. 1 mann omkom. Hevet ved slutten av året. Slept til Nylands verksted i Oslo for omfattende reparasjoner.
    1948. Satt i fart etter avsluttede reparasjoner.
    12.8.1956. Mistet propellen utenfor Marsteinen. Slept til Bergen.
    1960. Solgt til Bulet-State Economics Enterprice. Sofia. Registrert i Varna, Bulgaria under nytt navn - BREZA
    1964. Overført Red Sea Development Corperation, Massawa, Etiopia og omdøpt - HARAR 
    1964. Overført til Nav. Maritime Bulgare, Varna, Bolgaria. og omdøpt til - ALGENIB
    1965. Solgt til italienske opp huggere. Ankom Vado 5. oktober for hugging.


    Minnehallen i Stavern skriver:
    D/S GUDRID lå i havn på Menstad, Porsgrunn, da stedet 30. mars 1945 ble utsatt for alliert fly- og bombeangrep. 

    Den som omkom:
    Erling August Christensen - Maskinist , Trondheim, Sør-Trøndelag 

    Se også:
    http://www.warsailors.com/homefleet/shipsg.html#Gu