(Uteflåten) D/S Iris

Andre navn
ex Ingerid
Kallesignal
MDHL - LFHA
Rederi
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn

Verft

Navn
Gourlay Bros. & Co. Dundee, Scotland.
Byggeår
1901
Byggenummer
198
Leveringsmåned
mai

Sjøforklaring 1939 - 1945

Annet

  • Deltok i 2. verdenskrig
  • Grunnstøtt/uvær, 4.10.1944
  • Sivilt skip

Tonnasje

Bruttotonnasje:
1.177
Nettotonnasje:
663
Dødvekt:
1.020

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Triple 3 cyl.
Maskin-/motor ytelse:
NHK 251 IHK 1110
Fart:
12 knop

Dimensjoner

Lengde:
236.4'
Bredde:
32.3'
Dypgående:
15.5'
  • HISTORIKK: 
    v/H.Larsson-Fedde.

    5/1901: Naaml. Ven. Maats. Noorwegen (D. Burger & Zoon) Rotterdam - INGERID
    4/1907: Det Bergenske Dampskibsselskab, Bergen - IRIS
    Betalt kr. 411.859,-
    1907: Ombygd etter havari på Jæren.
    1908: Ny donkey kjele.
    1912: Nye hovedkjeler ved Bergens mekaniske Verksted, Bergen.
    1912: Radio Telefunken-Marconi.
    1929: Strømlinje ror.
    1938: Ombygd spise & røkesalong.
    1939: Ny radio - ekkolodd.
    1940: Tatt over av Nortraship.
    10/1944: Grunnstøtte den 4. oktober 1944 og ble vrak ved innseilingen til Cape Harrison, Labrador, i pos.  N 54.45', W 58.20' på reise fra Hebron til Cape Harrison. (Kilde: Nortraships flåte. 2. Hegland).

    Lasterom: Sommer: 46.162 cub. ft-  vinter: 50.813 cub. ft

    Passasjerer:
    1912: 1. plass: 58,   3. plass: 34
    1940: 1. plass: 46,   3. plass: 36

    Var aldri noe godt passasjerskip, men på grunn av sine store rom og sin dødvekt, var hun godt egnet for last.

    Se også:
    http://www.warsailors.com/singleships/iris.html

    Posisjon for forlis

    Breddegrad: 54.75
    Lengdegrad: -58.333333