M/T Lise

Kallesignal
LDSG - LJQT
Klasse
DNV1A1
Rederi
Christensen,Ivar An.,Kristiania/OsloHolter-Sørensen,S.,Oslo
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn
Oslo, Norge

Verft

Navn
William Doxford & Sons Ltd., Sunderland. UK
Byggeår
1931
Byggenummer
611
Leveringsmåned
Juli

Sjøforklaring 1939 - 1945

Annet

Tonnasje

Bruttotonnasje:
6.826
Nettotonnasje:
3.966
Dødvekt:
10.575

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Doxford
Maskin-/motor ytelse:
BHK 2600
Bygget av:
W.Doxford & Sons Ltd.,Sunderland

Dimensjoner

Lengde:
416.2'
Bredde:
58.0'
Dypgang:
32.8'
  • HISTORIKK:
    v/H.Larsson-Fedde

    7/1931: Skips A/S Lise (Ivar An. Christensen) Oslo - LISE
    1934: Skips A/S Lise (S. Holter-Sørensen) Oslo - LISE
    5/1942: Torpedert, beskutt og til slutt torpedert (senket) 12/5 av tysk ubåt U-69 ( Kapitänleutnant Ulrich Gräf ) ,25 n.m. nord av Bonaire på reise fra Southampton til Curacao. 12 personer omkom.                          .

    Minnehallen i Stavern skriver:

    LISE
    på reise i ballast bestemt for Curacao. Ble 12. mai 1942 skutt i brann og torpedert i posisjon 13.53 N og 68.20 W  av tysk U-69 ( Kapitänleutnant Ulrich Gräf ) 95 n. mil nord for Bonaire. LISE besvarte ilden med egen kanon og Hotchkissgevær. 12 mann ble drept rundt skipets kanonplattform akterut. Flammene slo opp, og situasjonen ble håpløs. Giggen ble satt på vannet med seks mann i. De fant en flåte med sju mann som de tok opp. I tillegg var en livbåt med åtte mann kommet på vannet. Den 15. mai landet den i Carizzal, Colombia. Det ble trukket lodd om hvem som skulle være igjen på flåten før giggen satte kurs mot land. 13. mai så giggen land ved Curacao. En nederlansk hvalbåt tok dem opp, og et fly ble satt inn for å lete etter flåten. De fem om bord på flåten drev rundt på havet i 20 døgn før de ble reddet. 10 av de overlevende opplevde en ny torpedering kort tid senere, da de om bord i det hollandske passasjerskipet CRIJNSSEN ble torpedert i Yucatanstredet 11. juni. De ble tatt opp av det amerikanske malmskipet Lebore. 14. juni 1942 ble også dette skipet torpedert. Også denne gang overlevde de torpederingen, den tredje på en måned.

    De norske som omkom med LISE

    Per Nordman Skår                   - Maskinist
    Reidar Harry Seeberg              - Motormann
    Ove Halvorsen Schau              - Smører
    Oddvar Kvellestad                   - Motormann
    Bjørn Jorulf Kleven                  - Motormann
    Thomas Johannes Karlsen        - Matros/skytter
    Gustav Adolf Johannessen        - Donkeymann
    Sivert Haga                            - 4. Maskinist
    Harald Ingmar Espensen          - Matros  

    Maskineri:
    Dieselmotor, 4 sylindere, 2 takt enkeltvirkende diam. 560mm. Maskineri bygget ved WM. Doxford & Sons, Sunderland, UK.

    Se også:
    https://uboat.net/allies/merchants/ship/1633.html
    https://www.warsailors.com/singleships/lise.html

    Posisjon for forlis

    Breddegrad: 13.883333
    Lengdegrad: -68.333333