D/S Liv

Kallesignal
LCAD
Klasse
DNV1A1
Rederi
Brummenæs & Torgersen,Haugesund
Nasjonalitet
Norge flaggNorge

Verft

Navn
Byggeår
1896
Leveringsmåned
September

Sjøforklaring 1939 - 1945

Annet

  • Deltok i 2. verdenskrig
  • Rekvirert/beslaglagt av aksemaktene, 10.6.1940
  • Sivilt skip

Tonnasje

Bruttotonnasje:
3.068
Nettotonnasje:
1.979
Dødvekt:
4.850

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Triple 3 cyl.
Fart:
8

Dimensjoner

Lengde:
322.2'
Bredde:
41.5'
Dypgående:
20.6'
  • Historikk:

    9/1896 - Levert fra Ropner & Son. Ltd. Stockton som D/S Liv til Jacob Olsen m/fl. Bergen.
    1919 - R/S Frey v/ N. A. Ørum, Kristiania.
    1924 - Innkjøpt til Haugesund av A/S Liv v/ Brummenæs & Torgersen, Haugesund.
    10.6.1940 - Beslaglagt i Trapani, Sicilia og satt under Italiensk flagg.
    9.5.1943 - Senket av allierte fly på havnen i Port Torres, Sardinia.

    Hentet fra: Brummenæs & Torgersen-flåtens skjebne 1940-45. Av Leif M. Bjørkelund juni 2012
    Kilde: http://www.krigsseileren.com/brummenaes-torgersen-flatens-skjebne-1940-45/

    "”Liv” på 4850 tdw., ble levert september 1896 fra Ropner & Sons, Stockton, som ”Liv” for Jacob R. Olsen m.fl., Bergen. I 1917 ble skipet solgt til Kristiania og registrert uten navneendring på Rederi-A/S Frey med Nils A. Ørum som disponent. Innkjøpt til Haugesund 1924 av Brummenæs & Torgersen og registrert på A/S Liv. I årene frem til utbruddet av 2. Verdenskrig ble skipet stort sett beskjeftiget i trampfart med kull, trelast og i malmfarten fra Narvik. Skipet, som var byggget som holkendekker, ble blant sjøfolk i Haugesund kalt for “likkistå” da den i uvær og grov sjø gikk etter sigende mer under en over vann.

    Den 25. desember 1939 berget ”Liv”, ført av kaptein Olav H. Helvik, 11 mann fra den minesprengte britiske damperen ”Stanholme” på reise Cardiff med 4800 tonn kull for London. 12 mann kom vekk mens de overlevende ble landsatt i Cardiff.)lnk warsailors)

    D/S Liv,jf. mannskapslisten for mai 1940 ble ført av kapteinGeorg Øien , som seilte for franske befraktere, befant seg i Middelhavet da Norge ble invadert. Da Italia den 10.juni 1940 erklærte de vestallierte krig, lå ”Liv” i havnebyen Trapani på Sicilia, og ble dermed et av de tre norske skip som italienske myndigheter tok beslag i. Den 27 manns store besetningen unngikk å bli satt i interneringsleir og ble sendt hjem via Italia og Tyskland umiddelbart. Mannskapet ankom Norge 19. oktober 1940.

    ”Liv” kom i fart igjen under italiensk flagg og ble 18. april 1943 ødelagt av britiske bombefly på havnen i Porto Torres, Sardinia. I følge Jurgen Rohwer ble skipet torpedert på reden 8. mai samme år av ubåten HMS ”Safari”. Vraket ble etter krigen overtatt av opphuggere og ankom La Spezia januar 1948.

    Mannskapsliste mai 1940 for D/S ”Liv”.

    kaptein Georg Øien, 1. styrmann O. Østergaard, 2. s tyrmann Peter Oftedal, 3. styrmann Magnus Thuestad, båtsmann Ivar Nilsen, lettmatros Carl Carlson, lettmatros Arnold Fredriksen, lettmatros Nils Nilsen, lettmatros Edvard Nilsen, matros Tormod Hansen, matros Johan Flato, matros Torleif Nilsen, jungmann Harry Storeide, dekksgutt O. Dahl, stuert Arne Rognan, kokk Edvard olsen, byssegutt Kaare Steiro, messegutt Leif Albrigtsen,1. maskinist Harald Torkilsen,2. maskinist Sigurd Samuelsen,3. maskinist Øistein Kulleseid, donkeymann Alf Rogde, fyrbøter Arthur Karlsen, fyrbøter Petter Opheim, fyrbøter Harald Skonseng, fyrbøter Kaare Venseth, fyrbøter Adar Johansen".

    Se også:
    http://www.warsailors.com/singleships/liv.html

    Maskineri:
    Trippel dampmaskin, 3 sylindere diam. 23"- 37.6"- 61".
    Maskineri bygget ved Blair & Co. Ltd. Stockton, UK.
    kjeler samme.