M/S Molda

Kallesignal
LJPH
Klasse
DNV1A1
Rederi
J. Ludwig Mowinckel, Bergen
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn

Verft

Navn
Deutsche Shiff-und Mashinenbau. A.G.Weser, Bremen, Tyskland.
Byggeår
1937
Byggenummer
Nr 916
Leveringsmåned
oktober

Annet

  • Deltok i 2. verdenskrig
  • Sivilt skip

Tonnasje

Bruttotonnasje:
5.136,53
Nettotonnasje:
2.983,32
Dødvekt:
8.425

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
M.A.N.
Maskin-/motor ytelse:
BHK 3600 IHK 686
Bygget av:
Masch.Augsburg-Nurnburg,Augsburg
Fart:
13 knop

Dimensjoner

Lengde:
435.3'
Bredde:
55.8'
Dypgående:
25.2'
  • HISTORIKK:
    v/H.Larsson-Fedde.

    Skipet ble kontrahert av Unilever - kontrakten solgt.

    10/1937: A/S J. Ludwig Mowinkels Rederi, Bergen - MOLDA
    4/1940: Disp. overtatt av NORTRASHIP AS.
    10/1945: Tilbakelevert. 
    16.2.1959: Omdøpt - nytt navn - MOLDA COUNTY
    13.4.1961: Omdøpt - nytt navn - MOLDA
    6.9.1963: K/S A/S Ocean Transport & Co. & D/S A/S Fro v/ August Kjerland & Co. A/S, Bergen - nytt navn - FANA
    11/1965: Slettet fra norsk register 20.12.1965, Astronuevo Cia. Nav. SA (Marine Store Sh. Agencies Inc,) Panama - nyttnavn - CAPTAIN LEONIDAS 
    4/1968: Totalhavarerte etter grunnstøting i pos. 48.46 S, 74.30 V /(Cotopaxi Bank, Magellan-stredet) Den 7/4 på reise fra Santos til Valparaiso med sukker. Brakk senere i to.

    Maskineri:
    Dieselmotorer, 2 stk. 2 takt - enkeltvirkende - 2 x 6 syl. - MAN AG, Augsburg, Tyskland.

    Se også:
    http://www.warsailors.com/singleships/molda.html