M/S Mosdale

Kallesignal
LKIB
Rederi
Mosvold Rederi, Farsund
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn
Mønstringsdistrikt
Farsund

Verft

Navn
Burmeister & Wain, København, Danmark
Byggeår
1939
Byggenummer
661
Leveringsmåned
oktober

Annet

  • Deltok i 2. verdenskrig
  • Sivilt skip

Tonnasje

Bruttotonnasje:
3.022
Nettotonnasje:
1.785
Dødvekt:
2.650

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
B & W
Maskin-/motor ytelse:
BHK 3700
Fart:
15 knop

Dimensjoner

Lengde:
324.3'
Bredde:
45.8'
Dypgang:
26.1'
  • HISTORIKK:
    v/H.Larsson-Fedde.

    10/1939: A/S Mosvold Shipping Co (Martin Mosvold) Farsund - MOSDALE
    2/1940: Mannskap på MOSDALE reddet mannskap fra - SEA RAMBLER.
    Se profil til Thor Erling Bille for mer informasjon.
    3/1954: English Blue Star Line, London - ALBION STAR
    1954: Lampart & Holt Line Ltd., Liverpool - BALZAC
    1959: Omdøpt - CARROLL
    1960: Blue Star Line Ltd., London - NORMAN STAR
    1960: Booth Steamship Co., Liverpool - BASIL
    5/1964: Eleni D. Kyriakou & Dimitri Kyriakos, Pireus, Hellas - ELENI K
    1966: Helen Shipping Corp. Panama Ltd., Pireus - ELENI KYRIAKOU
    1969: Omdøpt - OLGA
    1970: Kreta Shipping Co. S. A., Pireus - GEORGIOS MARKAKIS
    1973: Amarinthis Shipping Co. Ltd., Famagusta - NIKOS S
    5/1973: Solgt til Spania for opphugging.
    Ankom Bilbao den 4/5-73 for hugging av Hierros Ardes, Charante.

    Skipsfører Gerner Sunde førte skipet over Atlanterhavet 96 ganger under krigen.
    Se profilen i registeret for mer informasjon.

    Sakset fra "Krigsseileren" nr. 2. 1980 side 13.

    Lykkeskipet M/S MOSDALE:
    v/Søren Brandsnes.

    Må hell og lykke følge deg på all din ferd er det ønske de fleste norske skip får med seg fra beddingen og ut til sitt rette element.

    Dette ønske skulle i hvert fall gå i oppfyllelse for MOSDALE`s vedkommende da det etter stabelavløpningen ved Burmeister & Wain i København i august 1939 seilte heldig gjennom hele krigen og ble det skip som hadde flest turer til - England under den fem år lange krigen.

    M/S MOSDALE var et spesialbygget kjøleskip på 3000 tonn som gjorde ca. 15 mil på last, men kunne nok presses ytterligere om nødvendig. På sin første tur til New York var skipet midt i oktober 1939 noen timer innom hjembyen Farsund. Det var flagging og stor feststemning i byen og gamle sjøulker og kjente nikket anerkjennende da det vakre skipet gled inn på havnen. Men det var også alvor med i bildet, krigen var brudt ut og fremtiden var usikker. - Ingen ante at det skulle gå seks lange år for sjøfolkene kom hjem igjen.

    Så ble MOSDALE satt inn i farten New York - Europa sammen med søsterskipene MOSFRUIT og MOSTUN. Sjøfolkene begynte nå for alvor å få føling med krigen. Karene på MOSDALE hørte om sjøfolk som ble drept og skip senket, men selv var de blant de heldige. En gang reddet de 12 mann fra et forlist skip ? noe de også gjorde senere under krigen da de tok opp endel overlevende fra et torpedert engelsk skip.

    9. april 1940.

    Da Norge kom med i krigen var MOSDALE på vei til Santa Maria i Colombia for å laste bananer for Oslo.  Noen Oslo-tur ble det selvsagt ikke, men i stedet etter et par ukers ventetid ble det en last sukker i Cuba for New York.

    I New York var stemningen på den tiden heller dårlig. Avisene skrev at en tysk invasjon snart var ventet i England. Som rimelig kan være, ble det endel motløshet blant de norske sjøfolk på havnen. Amerika hadde jo på den tiden store bestillinger i krigs industrien, og det var fristende å ta seg et godt betalt arbeide på land. Men de fleste fortsatte å seile.

    MOSDALE lastet i New York med 8 mann for lite med ordre om å gå til Liverpool. Her var det ingen nederlag- stemning. Engelskmannen drakk sin Mild and Bitter, og ingen var i tvil om at Storbritannia og de allierte til slutt ville vinne.

    Vel tilbake i New York etter første Atlanterhavs tur etter at Norge kom med i krigen, ble nå MOSDALE overtatt av Minstry of War Transport. Utover sommeren og høsten ble skipet utstyrt med kabel til beskyttelse mot magnetiske miner.  I oktober 1940 seilte endelig MOSDALE nordover igjen med full last med kurs for Halifax. Her var det meningen at skipet skulle få montert en kanon akter. I ventetiden ble det brann ombord, men etter 10 timers iherdig innsats av offiserer og mannskap ble som ved et under MOSDALE reddet før seilasen i Atlanteren for alvor begynte.

    Så ble det nye reparasjoner og ny ventetid. Men endelig i februar 1941 var skipet klar med kanon og det hele.  Kanonen så fryktinngytende ut, og en av guttene, Odd Sand, gjorde seg til talsmann for den alminnelige mening ombord da han sa på ekte trøndersk "nå kain tyskerten bare kom".

    Førstestyrmann Gerner Sunde som var kommet ombord tidlig i krigen, rykket nå opp som kaptein, og med sine 29 år var han vel blant de yngste kapteiner i uteflåten. Han førte MOSDALE resten av krigen.

    "Fleskebåten"

    Nå begynte en mer regelmessig fart mellom Canada og England. Last av kjøtt og flesk ble som oftest tatt ombord i Montreal og losset som regel i Liverpool. MOSDALE ble etterhvert kjent som "fleskebåten". Og en stor del av det etterhvert sterkt rasjonerte baconet var det nok MOSDALE som hadde fraktet over.

    MOSDALE får kvinnelig telegrafist:

    Midtsommer 1941 fikk MOSDALE påmønstret en kvinnelig telegrafist i Canada, Fern Bludgett. Hun sto trofast ombord resten av krigen og utførte en jobb det sto respekt av under de mest farefulle forhold.

    Til stor glede for alle om bord endte det med bryllup. Kapteinen og telegrafist ble erklært for rette ektefolk.

    MOSDALE ble også kjent for å ha et godt forhold ombord. Flere sto ombord det meste av krigen. Lengst tid hadde Maskinsjef Sverre Nilsen fra Flostad ved Arendal, som hadde vært med fra prøveturen. Noen mønstret av på betingelse av at de senere måtte komme ombord igjen. Av andre hurtiggående sølv-seilere i fart på England kan nevnes søsterskipet MOSFRUIT, videre - JAMAICA, - OLAF FOSTENES  og - VIBRAN. Det tredje av rederiet Mosvolds kjøleskip, Mostun, kom til Bergen 8. april 1940 og kom således under tysk kontroll. Det ble bombet i senk av allierte fly utenfor danskekysten i 1944.

    Hitlers ubåt-flåte gjorde etterhvert store innhugg blant de norske skip.  Siste halvdel av 1942 ble " MOSFRUIT ", " OLAF FOSTENES " og " VIBRAN " senket. " JAMAICA " holdt det gående til mars 1943.

    Men " MOSDALE " hadde fortsatt hellet med seg. Ikke slik å forstå at man på  MOSDALE " aldri merket noe til krigen. 

    Fra "Mosdale" ble man vitne til at andre skip ble truffet av torpedoer og senket. Et par ganger ble u-båter observert like ved, men man klarte å riste dem av seg. Tyske fly angrep under den engelske kyst, men ble drevet bort av skipets eget luftskyts.

    M/S MOSDALE lå også på havnen i Liverpool under det største flyangrepet der som varte i fem døgn.  To andre norske båter ble senket ved kai der, nemlig Fred Olsen - båtene BRA-KAR og STROMBOLI. Det britiske lasteskipet " MALAKAND " var lastet med ammunisjon og tok fyr og eksploderte bare 300 meter fra M/S MOSDALE. Store deler av havneområdet ble da rasert. Tidsinnstilte bomber eksploderte i nærheten av skipet. Under alt dette fikk "Mosdale" endel skader, men ikke verre enn at det etter noen få dager på verksted fikk utbedret de verste av skadene og kunne stikke til sjøs igjen.

    I alt krysset M/S MOSDALE Atlanteren 96 ganger fra Norge kom med i krigen, og brakte over 120 000 tonn kjøtt og Bacon til England. Skipet tok også noe dekkslast som innvasjonsbåter og lignende. Mange flyvere som fikk sin utdannelse i Canada, fulgte M/S MOSDALE til England.

    En tid etter invasjonen i Frankrike var MOSDALE en tur gjennom kanalen til London og fikk således oppleve V-bombene som ble styrt mot millionbyen. Hitlers siste forsøk på å lamme England.

    Så sluttet krigen. Men det skulle likevel ta tid før sjøfolkene kom hjem.

    Ti måneder etter krigens slutt dampet M/S MOSDALE inn Oslofjorden. Det var med underlige følelser folkene sto ved rekka og så sitt hjemland reise seg av havet.

    Det kommer en båt med bananer.

    M/S MOSDALE var tydeligvis ventet, for tusener av barn og voksne var møtt frem for å ønske det velkommen - ikke som rekordskipet fra krigen om Atlanterhavet, men fordi skuta bragte med seg den første bananlast etter krigen. Sangen "Ja, det kommer en båt med bananer" som folk så lenge hadde nynnet på, ble nå velkomst-sangen for M/S MOSDALE.

    En noe krigstrett tapper liten skute var kommet til hjemlig havn.

    Skipet fortsatte å bringe fruktlaster til et krigsherjet Europa inntil det ble solgt i 1954 til Blue Star Line.

    Se også:
    http://www.warsailors.com/singleships/mosdale.html

    Kilder

    "Krigsseileren" nr. 2.1980