M/T Polykarp

Andre navn
ex Fanny Høegh
Kallesignal
LCUG - LKCH
Klasse
DNV 1A1 Tankskip f.oljelast
Rederi
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn
Kristiansand, Norge
Mønstringsdistrikt
Kristiansand

Verft

Navn
Eriksberg Mek. Verk. A/B, Gøteborg, Sverige
Byggeår
1931
Byggenummer
Nr 243
Leveringsmåned
oktober

Sjøforklaring 1939 - 1945

Annet

Tonnasje

Bruttotonnasje:
6.406
Nettotonnasje:
3.739
Dødvekt:
9.765

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
B & W
Maskin-/motor ytelse:
BHK 2125 NHK 481
Fart:
10,5 knop

Dimensjoner

Lengde:
422.6'
Bredde:
55.'
Dypgang:
32.40'
  • HISTORIKK:
    v/H.Larsson-Fedde

    10/1931: A/S Atlantic (Leif Høegh) Oslo - FANNY HØEGH
    5/1936: Kristiansands Tankrederi A/S (Einar Rasmussen ) Kristiansand S. - POLYKARP
    3/1941: Kapret 15. mars 1941. (Kilde: Nortraships flåte. 1. Hegland). Polykarp av Kristiansand 6405 brt. 9765 dwt. Kaptein L. B. Guttormsen. Den 15. mars 1941 om formiddagen angrep slag krysserne SHANHORST,  THARNHORST og GNEISENAU fire tankskip som hadde tilhørt en vestgående oppløst konvoi, deriblant POLYKARP som ble bordet av tyske prisemannskaper., ca. 750 n.m. NW av Azorene. Under kommando av løytnant Klemp nådde tankskipet Gironne munningen i Frankrike den 24. mars, og hele den norske besetningen på 30 mann ble sendt hjem og satt på frifot i mai samme år. Satt i tjeneste som marine tanker under navnet TAI FUN for Die Deutsche Kriegsmarine.                        
    1944: Omdøpt - PASSAT
    5/1945: Senket den 3/5 av fly ved Kjelnør, Store Belt, Danmark.
    8/1945: Hevet, lagt opp. Overtatt av Ministry of Transport, London.
    8/1946: A/S Awilco (Anders Wilhelmsen) Oslo - nytt navn - WILSTAR
    8/1948: Ny motor: Fiat   BHK 3600   NHK 762   Fart:
    11/1963: Norsk Skipsophugnings Co., Grimstad. Påbegynt 1/11.                         

    Se også:
    http://www.warsailors.com/singleships/polykarp.html

    http://www.kbismarck.com/scharnhorst.html