M/T President Herrenschmidt

Kallesignal
LKHF - LCTQ
Rederi
Bergesen,Sigval,Stavanger
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn
Stavanger, Norge

Verft

Navn
Kockums Mek.Verksted AB., Malmø, Sverige
Byggeår
1932
Byggenummer
172
Leveringsmåned
Juni

Sjøforklaring 1939 - 1945

Annet

Tonnasje

Bruttotonnasje:
9.103
Nettotonnasje:
5.401
Dødvekt:
13.860

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
M.A.N.
Maskin-/motor ytelse:
Bhk 3700
Bygget av:
Masch.Augsburg-Nurnburg,Augsburg
Fart:
11.5

Dimensjoner

Lengde:
477.1'
Bredde:
63.0'
Dypgang:
35.9'
  • Historikk:

    6/1932 - Levert som PRESIDENT HERRENSCHMIDT for Skips-A/S Dalfonn (Sigval Bergesen), Stavanger.
    4/1940 - Disp. overtatt av NORTRASHIP.
    24.6.1940 - Internert 24. juni 1940 i Oran. (Kilde: Nortraships flåte. 1. Hegland).
    21.6.1941 - Tatt av franske Vichy-myndigheter. Disponert av Société Purfina Transports.
    1/1942: Nov.: Overlatt til Die Kriegsmarine, benyttet for fart mellom Svartehavet og Egeerhavet. Benyttet                         navnene PRESIDENT HERRENSCHMIDT og TONI II. Disponering overlatt til Mittelmeer Reederei                     GmbH, Tyskland.
    26.3.1943 - Torpedert av britisk ubåt HMS TRIBUNE (Lt. Porter), 10 n. m. NV Cape Suvero. Slept til Napoli.
    30.5.1943 - Senket under alliert flyangrep på Napoli.
    1947 - Hevet, ført til Genoa for reparasjon.
    1948 - Satt i fart på nytt for Cia. Italiana Transporto Olii Minerali - nytt navn - Vampa
    1958 - Solgt til Sorana Navigazione Ricupui e Salvataggi SpA (C.I.T.O.M.), Genoa, Italia.
    22.2.1961 - Ankom La Spezia for opphugging ved Liva-Alti Forma Accigieri di Italia.

    Maskineri:
    2 stk. dieselmotorer 4 takt enkeltvirkende, 2 x 7 sylindere diam. 600 mm. Kockum MAN. 

    Se også:
    http://www.warsailors.com/singleships/presidentherr.html