D/S Ringhorn

Andre navn
ex Hans Gude
Kallesignal
LERQ - MTVS
Klasse
DNV1A1
Rederi
Schjelderup,Albert,Bergen
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn

Verft

Navn
Huiskens & van Dijk, Dordrecht, Nederland
Byggeår
1920
Byggenummer
119
Leveringsmåned
Mars

Sjøforklaring 1939 - 1945

Annet

  • Deltok i 2. verdenskrig
  • Torpedert, 4.2.1941
  • Sivilt skip

Tonnasje

Bruttotonnasje:
1.298
Nettotonnasje:
735
Dødvekt:
2.160

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Triple 3 cyl.
Maskin-/motor ytelse:
NHK 160
Fart:
9 knop

Dimensjoner

Lengde:
237.9'
Bredde:
37.2'
Dypgående:
16.0'
  • HISTORIKK:
    v/H.Larsson-Fedde.

    3/1920: A/S D/S Fane (Vilhelm Torkildsen) Bergen - HANS GUDE
    10/1927: D/S A/S Ringhorn (Albert Schjelderup) Bergen - RINGHORN
    11/1940: Torpedert (skadet) 28. november 1940 av tysk ubåt U-95 ( Korvettenkapitän Gerd Schreiber ) (Kilde: Nortraships flåte. 1. Hegland).
    2/1941: Torpedert og senket den 4/2 av tysk ubåt U 52Korvettenkapitän Otto Salman ) i pos. N 56.00',
    W 19.00' på reise fra Greenock til St. John's, New Brunswick med kull. 14 personer omkom.

    Maskineri:
    Trippel dampmaskin - 3 sylindere diam. 17.5"-29.0"-44.4".
    Maskineri bygget ved Huiskens & van Dijk, Dordrecht, Holland.
    Kjeler samme.

    Minnehallen i Stavern skriver:

    RINGHORN var på reise i konvoi fra Gourock, Scotland til St. John's N.B. lastet med 1.300 tonn kull. I hardt vær 2. februar 1941 mistet den konvoien. I opprørt hav og helt mørkt ble RINGHORN 4. februar 1941 torpedert av tysk U-95  ( Korvettenkapitän Gerd Schreiber ) og eller  U -52Korvettenkapitän Otto Salman ) i posisjon 5546 N og 2236 W. Ringhorn sank hurtig. 10-12 mann hoppet i livbåt, men før de hadde fått livbåten klar av taljene, kantret skipet, reiste seg med propellen i lufta og gled under, samtidig som skorsteinen la seg over livbåten og veltet den. Fire mann kom seg opp på flåte. I en time satt de fire i bitende kulde på flåten, mer eller mindre skadet, samtidig som de hørte nødrop fra sjøen uten å kunne hjelpe. I lysningen så de en mann på velvet av en kantret livbåt, men de kunne intet gjøre. I seks timer drev de rundt, inntil de ble tatt opp av en britisk korvett og landsatt i Greenock 9. februar. 13 nordmenn og en brite omkom. Tre nordmenn, en ungarer og en estlender overlevde.

    De norske som omkom:
    Trygve Terkelsen                        - Skipsfører
    Øistein Sand                              - Telegrafist
    Jostein Oddvar Opheim               - Lettmatros
    Martin Opheim                           - Matros
    Erling Almer Nyhus                     - Lettmatros
    Andreas Martinius Mjelde            - 2. Maskinist
    Edvin Henry Moe                        - Fyrbøter
    Jørgen Edvin Hansen                   - Styrmann
    Viktor Halfdan A. Fristad              - Stuert
    Øivind Jakob Bjørkmann              - Maskinsjef
    William Haugerud Aslaksen          - Styrmann
    Egil Johan Aune                          - Tømmermann
    John Andersen                            - Styrmann
                            

    Se også:
    Skadet skipet:
    https://uboat.net/boats/u95.htm
    Senket skipet:
    https://uboat.net/allies/merchants/ship/752.html
    http://www.warsailors.com/singleships/ringhorn.html
    Artikkel om blant annet Ringhorn/Torger Humlevik skrevet av Tore A. Humlevik for lokalavis.

    Posisjon for forlis

    Breddegrad: 56
    Lengdegrad: -19