D/S Ringulv

Andre navn
ex Norskehavet,ex Sigrun,ex Lyngenfjord.ex Keramiai
Kallesignal
LFMA
Rederi
Olav Ringdal, Oslo
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn
Oslo, Norge

Verft

Navn
Napier & Miller Ltd. Glasgow, Scotland.
Byggeår
1903
Byggenummer
128
Leveringsmåned
Juni

Sjøforklaring 1939 - 1945

Tonnasje

Bruttotonnasje:
5.153
Nettotonnasje:
3.150
Dødvekt:
7.820

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Triple 3 cyl.
Maskin-/motor ytelse:
NHK 400
Fart:
10

Dimensjoner

Lengde:
390,0'
Bredde:
52,0'
Dypgang:
26,9'
  • HISTORIKK:
    v/H.Larsson-Fedde

    6/1903: A. S. Vagliano, Argostoli - KERAMIAI
    1915: Den Norske Amerikalinje A/S, Kristiania - LYNGENFJORD
    6/1924: D/S A/S Sigrun (H. M. Wrangell & Co. A/S) Haugesund - SIGRUN
    7/1929: A/S Norsk Sildindustri (K. Kolkinn & F. N. Nordbø) Oslo - NORSKEHAVET
    3/1930: Norsk Sildindustri A/S (H. M. Wrangell & Co. A/S) Haugesund - NORSKEHAVET
    1/1936: H. M. Wrangell & Co. A/S, Haugesund - NORSKEHAVET
    12/1936: I/S Norskehavet (Bj. Gundersen) Haugesund - NORSKEHAVET
    1/1937: I/S Norskehavet (Bj. Gundersen) Oslo - NORSKEHAVET
    4/1937: Skips A/S Ringulv (Olav Ringdal) Oslo - NORSKEHAVET 
    6/1937: Omdøpt - RINGULV
    6/1940: Internert 22. juni 1940 i Casablanca (Kilde: Nortraships flåte. 1. Hegland). - RINGULV
    1941: Beslaglagt av Fransk Vichy den 17/6. Omdøpt - STE. MARTHE
    11/1942: Overtatt av Die Deutsche Kriegsmarine. - STE. MARTHE
    6/1943: Torpedert og senket den 14/6 av britisk HMS - UNITED i Messinastredet.                           

    RINGULV, Kaptin Thv. Messel, lå i Le Havre da  evakueringen ble satt i gang. De franske myndigheter anmodet kaptein Messel om å hjelpe med å bringe i sikkerhet de mange flyktninger som hadde strømmet til byen. Messel stuet ombord nesten 1500 personer og fraktet dem til Brest, hvoretter RINGULV, som seilte under fransk charter, fortsatte til Casablanca der skipet ankom 14. juni.

    RINGULV ble internert 22. juni i Port Lyautey. Totalt ble 26 norske skip internert i nord afrikanske franskkontrollerte " Vichy " havner.

    Det var fler rømninger fra disse skipene bl. annet fra - Nyhorn. 
    I all hemmeliglet nede i Nyhorns lasterom spikret mannskapet sammen tre båter av seilduk og strøbord. Båtene var ferdigbygget i slutten av 1941 og ble i all stillhet sjøsatt når nettene var mørke nok. En etter en satte de avsted med så så mange mann de kunne romme, og alle kom fram til Giberaltar. I 1942 var bare syv mann tilbake av besetningen på Nyhorn. Disse syv ble nå tatt i land og forvart i en bevoktet leir. 

    Liknende båtbygging foregikk også ombord i Ringulv. I mai 1942 rømte kaptein Messel og fem mann i en selvlaget seilduksbåt og nådde i god behold Giberaltar.

    Se også:
    http://www.warsailors.com/oddswar/Ringulveng.html