M/S Samuel Bakke

Kallesignal
LDJG
Rederi
Knutsen O.A.S., Knut, Haugesund
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Byggeår
1929
Leveringsmåned
Juli

Annet

  • Deltok i 2. verdenskrig
  • Sivilt skip

Tonnasje

Bruttotonnasje:
4.719
Nettotonnasje:
2.835
Dødvekt:
8.230

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
B & W
Maskin-/motor ytelse:
Bhk 3000
Fart:
10.5

Dimensjoner

Lengde:
390.8'
Bredde:
54.7'
Dypgang:
25.0'
  • Historikk:

    7.1929 - Levert fra A/B Gøtaverken til Skips A/S Samuel Bakke, Haugesund - SAMUEL BAKKE
    4.1940 - 1945: I Nortraships tjeneste.
    7.1947 - Skip og selskap overført til Christian Haaland, Haugesund.
    1948 - I rederiets Concordia linje.
    1955 - Nytt navn - NYBAKKE
    1.1956 - Til D/S A/S Varøy (Vibran Shipping, Knut Knutsen) Haugesund.
    4.1965 - Solgt til Kapetchio Cia. de Navigation S. A. Pireus, Hellas - nytt navn - JOHN LYBE
    2.12.1965 - Forlatt av besetningen etter brann i maskinrommet SV av Finisterre - på reise fra Arkangelsk til Alexandria, Egypt.
    31.12.1965 - Tauet inn til Vigo, Spania - satt på grunn samme dag. Skipet var utbrent midtskips og ble senere overtatt av spanske skipsopphuggere.

    Maskineri:
    2 stk dieselmotorer, 4 takt enkeltvirkende. 2 x 6 sylindere diam. 590 mm. Twin screws.
    Gøtaverken B & W.

    Se også:
    http://www.warsailors.com/singleships/samuelbakke.html

    Kilder

    Privat arkiv avgitt til Stiftelsen Arkivet