M/T Skotaas

Kallesignal
LDSK
Rederi
Bugge,Iver, Larvik
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn
Larvik, Norge

Verft

Navn
Caledon S.B & Eng. Co. Ltd., Dundee, Scottland
Byggeår
1931
Leveringsmåned
April

Annet

  • Deltok i 2. verdenskrig
  • Sivilt skip

Tonnasje

Bruttotonnasje:
8.190
Nettotonnasje:
4.894
Dødvekt:
12.308

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Gøtaverken
Maskin-/motor ytelse:
Bhk 3000
Fart:
11

Dimensjoner

Lengde:
451.10'
Bredde:
59.20'
Dypgående:
26.00'
  • Historikk:

    4/1931 -Levert fra Caledon S. B & Eng. Co. Ltd., Dundee, Scotland til  rederiet Iver Bugge, Larvik - SKOTAAS

    Skipet var opprinnelig bestilt av det svenske rederi AB Alse, Malmø. Skips A/S Nanset v/Iver Bugge i Larvik tok over kontrakten.
    Skroget ble sjøsatt i Dundee den 18. november 1930 og slept til Gøteborg for utrusting. Utrustningen av skipet ble utført av AB Gøtaverken, Gøteborg. Skipet ble levert fra Gøtaverken 30. mars 1931. Skipet gikk så inn på et 10 års T/C med Anglo-Saxson Petroleum Co. Ltd. London.
    SKOTAAS seilte for Nortraship under hele 2. verdenskrig.
    SKOTAAS ble det skipet som tjente sin reder i lengst tid - 25 år.

    Skipet ble solgt fra Iver Bugge i 1956. Kjøpere var Wm. H. Muller & Co. N. V. Rotterdam, som betalte Br. pund. 130 000,00 for henne. Skipet ble sendt til Howaldswerke i Hamburg for å bli ombygget til malmlastefartøy. Ombygget fikk hun tonnasjen 12140 tonn dw. 8293 brt. 4205 nrt., og ble satt under hollansk flagg - LOUIS LANTZ med Rotterdam som hjemmehavn. Den 1. april 1960 kom hun til Amsterdam for reparasjon. Alderen på skipet hadde tatt sitt og hun ble liggende i Amsterdam ca. 6 måneder. Hun ankom 22. oktober samme år til Bruges for opphugging.

    Maskineri:
    2 stk. Dieselmotorer 4 takt enkeltvirkende. 7 sylindere x 2 diam. 550 mm. - Gøtaverken.

    Se også:
    http://www.warsailors.com/singleships/skotaas.html