M/T Solør

Kallesignal
LJXU
Rederi
Ugelstad, Samuel, Brevik/Oslo
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn
Oslo, Norge

Verft

Navn
Eriksberg Mek. Verk. A/B, Gøteborg, Sverige
Byggeår
1938
Byggenummer
277
Leveringsmåned
juli

Sjøforklaring 1940 - 1945

Annet

Tonnasje

Bruttotonnasje:
8.262
Nettotonnasje:
4.953
Dødvekt:
12.775

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
B & W
Maskin-/motor ytelse:
BHK 4100 NHK 990
Fart:
12,5 knop

Dimensjoner

Lengde:
469.2'
Bredde:
61.1'
Dypgang:
34.5'
  • HISTORIKK:
    v/H.Larsson-Fedde.

    07/1928: S. Uglestads Rederi A/S v/ S. Uglestad, Oslo - SOLØR
    01/1945: Torpedert av tysk ubåU-825 (Oberleutnant zur See Gerhard Stoelker) den 27/1 i St. Georges    kanal på reise fra New York til Clyde. 4 personer omkom. Ble satt på grunn ved Oxwich Head, men brakk i to.

    Maskineri:
    Dieselmotor, 2 takt dobbeltvirkende - 6 sylindere, diam. 450 mm. B & W.

    Minnehallen i Stavern skriver:

    SOLØR var på reise i inngående konvoi i St. Georges Channel lastet med 11.000 tonn bensin bestemt for Clyde. 27. januar 1945 ble hun torpedert trolig av tysk U-825 (Oberleutnant zur See Gerhard Stoelker) 30 n. mil SW av Bardsey Island. Hun ble truffet på styrbord låring, og vann strømmet hurtig inn i maskinrommet. På grunn av brannfaren beordret kapteinen alle mann i båtene. Fartøyet holdt seg imidlertid flytende, og mannskapet ble satt om bord igjen neste dag. SOLØR ble tatt under slep og strandsatt i Oxwich Bay. Halve lasten og 17 fly på spardekket ble losset før SOLØR brakk i to og ble oppgitt som vrak. Fire av maskin-besetningen omkom.

    De norske som omkom med SOLØR:

    Søren Skaugen                   - 1. Styrman
    Hans Andrias Hansen          - 2. Maskinist
    Vermund Martin Lund          - Motormann
    Leif Sigurd Frithjo Johansen - Elektriker
    Otto Marenso Bauer            - Motormann

     
    Se også:
    http://www.warsailors.com/singleships/solor.html 

    Posisjon for forlis

    Breddegrad: 52.583333
    Lengdegrad: -5.25