D/S Storesund

Andre navn
ex Are, ex Sunpulp
Kallesignal
HFCB - LEYY
Klasse
DNV1A1
Rederi
Ommundsen,A.,Haugesund
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn

Verft

Navn
Nylands Værksted, Kristiania/Oslo
Byggeår
1890
Byggenummer
77
Leveringsmåned
Oktober

Sjøforklaring 1939 - 1945

Annet

  • Deltok i 2. verdenskrig
  • Flyangrep, 24.9.1943
  • Sivilt skip

Tonnasje

Bruttotonnasje:
563
Nettotonnasje:
294
Dødvekt:
680

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Triple 3 cyl.
Maskin-/motor ytelse:
NHK 70 IHK 370
Fart:
8,5

Dimensjoner

Lengde:
173,0'
Bredde:
26,7'
Dypgående:
12,6'
  •  HISTORIKK:
    v/H. Larsson-Fedde.

    10/1890: Levert som SUNPULP til Fearnley & Eger, Kristiania
    11/1893: Overført til D/S A/S Sunpulp ( Fearnley & Eger ) Kristiania 
    00/1897: Solgt til D/S A/S Norden ( Winge & Co ) Kristiania 
    00/1903: Solgt til D/S A/S Norden ( Olaf Rusten ) Kristiania 
    00/1912: Solgt til D/S Norden ( Fred Olsen ) Kristiania 
    00/1913: Solgt til Gjerdsjø & Bakkevig, Haugesund, nytt navn  ARE
    00/1918: Solgt til Tormod Bakkevig & Sønn A/S, Haugesund
    04/1930: Overført til D/S A/S Are ( Lars Bakkevig ) Haugesund 
    06/1921: Overført til D/S A/S Are ( T. Bakkevig & Sønn ) Haugesund
    02/1923: Solgt til Knut Knutsen O. A. S., Haugesund, nytt navn  STORESUND
    04/1923: Solgt til D/S Storesunds Rederi ( Antoni Ommundsen ) Haugesund
    07/1927: Overført til D/S A/S Varøy ( Antoni Ommundsen ) Haugesund 
    06/1935: Solgt til D/S A/S Varøy ( Knut Knutsen O. A. S.) Haugesund 
    12/1950: Solgt til Knudsens Rederi ( P. Knudsen ) Arendal, nytt navn  VESTKAP
    00/1952: Solgt til Offima Ltd., Antwerpen, Belgia 
    00/1953: Omdøpt  JULIEN DEWERT
    06/1954: Solgt til Jacques Backer & Fils, Tamise for opphugging i juni.

    Minnehallen i Stavern skriver:
    D/S Storesund gikk i kystfart på Norge, og ble 24. september 1944 senket under et alliert flyangrep på båten nær Herdla.

    Den som omkom:
    Gismarvik, Annstein, Kopervik, Rogaland


    http://www.warsailors.com/homefleet/shipss2.html#Sto