M/T Strinda

Kallesignal
LJIQ
Klasse
DNV1A1 Tankskip for oljelast
Rederi
Mowinckel, J. Ludwig, Bergen
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn
Mønstringsdistrikt

Verft

Navn
Deutsche Werk A/G, Hamburg, Tyskland
Byggeår
1937
Byggenummer
Nr 183
Leveringsmåned
Januar

Annet

Tonnasje

Bruttotonnasje:
10.973
Nettotonnasje:
6.578
Dødvekt:
16.008

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
M.A.N.
Maskin-/motor ytelse:
BHK 4500 NHK 1155
Bygget av:
Masch.Augsburg-Nurnburg,Augsburg
Fart:
13

Dimensjoner

Lengde:
508.1'
Bredde:
69.2'
Dypgang:
36.5'
  • HISTORIKK:
    v/H. Larsson-Fedde

    01/1937: Levert som STRINDA til A/S J. Ludwig Mowinckels Rederi, Bergen.
    08/1940: Torpedert  2. august 1940 av tysk ubåt U-99. (Fregattankapitän Otto Kretschme)
    Ubåten sendte en torpedo som traff midtskips, men hun holdt seg flytende. 
    00/1951: Overført til A/S Aurlandsfaldene (A/S J. Ludwig Mowinckels Rederi) Bergen. 
    00/1952: Overført til A/S Aurland (A/S J. Ludwig Mowinckels Rederi) Bergen. 
    00/1956: Solgt til San Juan Carrier Ltd., Monrovia, Liberia, nytt navn - SAN JUAN TRADER
    00/1956: Ombygd til stykkgodsskip. Dødvekt: 15.221 t. Brutto: 6.451 t. Net: 3.252 tonn.
    00/1958: Solgt til San Juan Carrier Ltd( Johs. Fritzen & Sohn) Monrovia, nytt navn - SAN JUAN TRADER
    10/1962: Solgt Brodospas, Split, Jugoslavia for opphugging.
    Ankom Split 28/10-1962.


    Maskineri:
    Dieselmotor, 2 takt dobbeltvirkende. 7 sylindere, diam. 600 mm. MAN.

    Se også:
    http://www.warsailors.com/singleships/strinda.html
    http://uboat.net/allies/merchants/ships/446.html