D/S Strombus

Kallesignal
LCPN
Rederi
Onèsimus Andersen
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn

Verft

Navn
Armstrong, Whitworth & Co. Ltd, Newcastle, UK
Byggeår
1900
Leveringsmåned
Januar

Sjøforklaring 1939 - 1945

Annet

  • Deltok i 2. verdenskrig
  • Minesprengt, 26.10.1940
  • Sivilt skip

Tonnasje

Bruttotonnasje:
6.549
Nettotonnasje:
3.917

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Triple 3 cyl.
Maskin-/motor ytelse:
Nhk 695
Fart:
9

Dimensjoner

Lengde:
410.0'
Bredde:
52.1'
Dypgående:
32.2'
  • Historikk:

    1900 - Bygd som damptanker ved Armstrong, Whitworth & Co. Ltd., Newcastle for Shell Transport & Trading Co. Ltd. v/M. Samuel & Co., London, UK - STROMBUS
    1907 - Overført til Anglo-Saxon Petroleum Co. Ltd., London.
    1917 - Torpedert 4/6 på reise i Middelhavet, men greide å nå land. 
    1925 - Solgt til Cia. Ballenara del Peru Ltda., Callao, Peru. Ombygd til flytende kokeri.
    1929 - Solgt til Hvalfanger A/S Africa v/Waalman & Bugge, Tønsberg.
    6/1930 - Disposisjonen overtatt av Bjarne Gundersen, Sandefjord. Reg. havn endret til Sandefjord.
    8/1934 - Disp. overtatt av Harald Waalman, Tønsberg. Omregistrert til Tønsberg.
    1936 - Solgt til A/S Sevilla v/Chr. Salvesen & Co., Leith, UK (Onesimus Andersen), Tønsberg.
    4/1940 - Disp. overtatt av NORTRASHIP.
    28/08/1940: Ble bombet mens skipet lå i Swansea, Wales,
    26/10/1940: Ved avgang for Sør-Georgia, gikk på mine og ble satt på land 26/10 i Bristolkanalen utenfor  Swansea. Fartøyet ble stående på grunn, og brakk i to 30/10, da området ble rammet av en storm. Skipet led total havari.

    Maskineri:
    Trippel dampmaskin, 3 sylindere. diam. 26.5" - 46" - 77".
    Bygget ved N. East Mar. engine Co. Newcastle, UK.

    Se også:
    http://www.warsailors.com/singleships/strombus.html

    wikipedia

    Posisjon for forlis

    Breddegrad: 51.563333
    Lengdegrad: -3.946667