M/S Tamesis

Kallesignal
LKGQ
Rederi
Wilh. Wilhelmsen,Tønsberg
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn

Verft

Navn
F. Schichau Gmbh., Danzig, Tyskland
Byggeår
1939
Byggenummer
1424
Leveringsmåned
september

Sjøforklaring 1939 - 1945

Annet

  • Deltok i 2. verdenskrig
  • Kollisjon, 7.3.1943
  • Sivilt skip

Tonnasje

Bruttotonnasje:
7.256
Nettotonnasje:
4.411
Dødvekt:
10.450

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
B & W
Maskin-/motor ytelse:
IHK 11950
Fart:
17 knop

Dimensjoner

Lengde:
504.4'
Bredde:
63.4'
Dypgang:
29.1'
  • HISTORIKK:
    v/H. Larsson-Fedde.

    9/1939: Wilh. Wilhelmsen, Tønsberg - TAMESIS

    3/1943: Kollisjon (senket) i konvoi 7/3-1943 ca 200 n. m. NE av Bermuda i pos. N 35.07, W 62.45' på reise fra Lobito Bay til New York, USA.

    Boken "Nortraship Flåte" bind 1 side 140 beskriver TAMESIS første seiling i krigen, år 1941 slik:
    Det skulle nå gå mer enn et halvt år før neste norske skip ble kapret av omstreifende tyske enheter. Norske kapteiner holdt imidlertid utkikk med mistankens skjerpede blikk, slik det fremgår av en rapport fra Kaptein Even Bruun-Evensen på den virkelige TAMESIS der han sier at skipet ble forfulgt av en raider den 15- april 1941 nordost av Luzon på Filippinene i mange  timer, man kom klar på grunn av overlegen fart. Ingen raidere opererte i dette farvannet på denne tiden, så rapporten ble ikke tatt alvorlig, men den gir i alle fall uttrykk for en aktpågivenhet som er all ære verd.

    I Boken "Nortraship Flåte" bind 2 side 98/100 beskrives videre seilas og skade i 1942 slik:

    Det siste norske krigsforliset her i denne perioden var TAMESIS, kaptein Even A. Bruun-Evensen. Skipet var på reise fra Angola til New York lastet med bl.a. kobber og tinn. Like utenfor Diamond Shoal rev en kraftig eksplosjon et stort hull i nr. 4 lasterom. Alle mann gikk i båtene, men da det viste seg at skottene til de øvrige rom holdt, og at TAMESIS bare sank to fot, gikk kapteinen om bord igjen neste morgen med 10 mann og fikk skipet inn til Hatteras-innløpet der hun ble strandsatt. Man konkluderte at TAMESIS var gått på en mine i det defensive minefeltet som var lagt ut her en måned tidligere. Tyske kilder nevner med utelatelse av klokkeslett og andre detaljer at TAMESIS ble torpedert av U-701 ( Kaptänleutnant Horst Degen ). TAMESIS ble slept til New York for reparasjon og kom en tid etter i fart igjen.

    Videre i "Nortraship Flåte" bind 2 side 223 følger man TAMESIS siste ferd:

    De direkte transatlantiske forsyningskonvoier lot seg ikke stoppe av tragedien TM 1. Den amerikanske marine sikret nå konvoiene med det beste eskortemateriell den kunne skaffe.Konvoi UGS 6 med 45 skip og syv jagere  ble angrepet av 17 ubåter. Konvoien mistet tre skip, grunnen til at den nevnes her er at TAMESIS, kaptein Ole Jørgensen, viklet seg inn i den  på en tragisk måte. TAMESIS, som var på uavhengig reise frå Vest-Afrika til New York ,fikk konvoien rett forut den 7 mars  og foretok øyeblikkelig kursendring for å gå klar . Konvoilederen grep imidlertid inn og signaliserte ordre til TAMESIS om å forandre kurs vestlig. Kaptein Jørgensen mente dette stred mot all fornuft ,men fant å måtte parere ordre. Følgen var at det amerikanske ALCOA GUARD rente inn i TAMESIS mellom to og tre-luken, og da skipene drev klar, sank TAMESIS på få minutter. Hele besetningen ble imidlertid tatt opp av et annet amerikansk skip og fikk noen dager senere var tilskuere til kampen mellom konvoien  UGS 6 og ubåtene.

    The Official Chronology of the U.S. Navy in World War II:

    "U.S. freighter Alcoa Guard, in convoy UGS 6 en route to Casablance, French Morocco, accidentally collides with and sinks Norwegian freighter Tamesis about 190 miles from Bermuda. Destroyer Tillman (DD 641) stands by the damaged Alcoa Guard; freighter Richard A. Alvey rescues 57 survivors from Tamesis and 19 from Alcoa Guard. Tug Owl (AT 137) proceeds from Bermuda and makes contact but proves unable to control the disabled Alcoa Guard under the prevailing weather conditions."

    Se også:
    http://www.warsailors.com/singleships/tamesis.html

    Maskineri: 2 stk. dieselmotorer, 2 - takt enkeltvirkende diam. 550 mm.

    Posisjon for forlis

    Breddegrad: 35.116667
    Lengdegrad: -62.75