D/S Torlyn

Kallesignal
LCAI
Klasse
DNV1A1 Hvalfanger
Rederi
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn
Sandefjord, Norge

Verft

Navn
Akers Mek. Verksted, Kristiania/Oslo
Byggeår
1929
Byggenummer
447
Leveringsmåned
August

Sjøforklaring 1939 - 1945

Annet

Tonnasje

Bruttotonnasje:
247
Nettotonnasje:
85

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Triple 3 cyl.
Maskin-/motor ytelse:
Nhk 141

Dimensjoner

Lengde:
115.7'
Bredde:
23.2'
Dypgående:
14.0'
  • Historikk:

    8/1929 - Levert som TORLYN til A/S Odd (A/S Thor Dahl), Sandefjord.
       1930 - Overtatt av Bryde & Dahls Hvalfangerselskap A/S (A/S Thor Dahl), Sandefjord.
    4/1940 - Disp. overtatt av NORTRASHIP.
    1/1941 - Kapret 14. januar 1941 av tysk hjelpekrysser - PINGUIN
    (Kilde: Nortraships flåte. 1. Hegland).
    i pos. 57.45 S, 02.30 Ø. Sendt til Bordeaux, senere til Antwerpen for ombygging til eskortefartøy.
    5/1942 - Satt i tjeneste for Die Kriegsmarine som UJ 1218 den 16. mai 1942.
    5/1944 - Omdøpt - NH 05 den 1. mai 1944.
    5/1944 - Omdøpt - V 6506 15. mai.
    1945 - Benyttet i GM/SA (German Mine-Sweeping Administration).
    1947 - Tilbakelevert reder.
    1947 - Solgt til Kr. Gjølberg, Oslo.
    1949 - Omdøpt - FINNHVAL III
    1/1956 - Solgt til Arne Dybvik P/R, Flekkefjord. Omdøpt - LAFJORD
    1957 - Ombygd til M/Fi.:265 brt,. 93 nrt. 6 syl. 2T DM (Wichmann Motorfabrikk A/L, Rubbestadneset), 600 bHK.
    1961 - Solgt til A/S Lafjord (Alf Møgster, Storebø), Bergen (H-20-AV).
    1963 - Forlenget: 299 brt, 118 nrt 137.4 x 23.9 x 14.0.
    1967 - Solgt til Emil L. Sæle m. fl., Sæle i Øygarden/Bergen. Omdøpt - SÆLODDEN (H-1-ØN)
    1977 - Overtatt av P/R Sælodden (Emil L. Sæle, Sæle i Øygarden), Bergen. 
    1978 - Ombygget: 331 brt, 155 nrt.
    1981 - Omdøpt - SÆLEVÅG
    1982 - Solgt til P/R Kippernes (Egil Kongshaug, Bruhagen), Kristiansund. Omdøpt - KIPPERNES - (M-7-AV).
    1983 - Overført til P/R Kipper (Egil Kongshaug, Bruhagen), Kristiansund.
    9/1983 - Solgt til Sociedad Pesquera Kipper Ltda, Valparaiso, Chile.
    14.2.1988 - Grunnstøtte N av Caldera og ble vrak.

    Maskineri:
    Trippel dampmaskin, 3- sylindre dim.: 13,8"-22"-37,5".
    Bygget ved A/S Akers mek. Verksted, Oslo.
    Kjeler bygget ved N. Eastern Marine Engineering Co. Ld, Wallsend, UK.

    Se også:
    http://www.warsailors.com/freefleet/norfleett3.html

    http://thor-dahl.lardex.net/skip/skipstekst/1929_torlyn.htm