M/S Tropic Sea

Andre navn
ex Indien
Kallesignal
LJLG
Rederi
Jachellen RisørØstberg, Christian , Larvik
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn
Risør, NorgeOslo, Norge
Mønstringsdistrikt
Risør - Lyngør

Verft

Navn
Nakskov Skibsverft, Nakskov, Danmark
Byggeår
1920
Byggenummer
2
Leveringsmåned
Oktober

Sjøforklaring 1939 - 1945

Annet

Tonnasje

Bruttotonnasje:
5.781
Nettotonnasje:
3.560
Dødvekt:
8.750

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
B & W
Fart:
11 knop

Dimensjoner

Lengde:
390.8'
Bredde:
53.3'
Dypgående:
34.3
  • HISTORIKK:
    v/H. Larsson-Fedde

    10/1929: A/S D/S Orient, København, Danmark - INDIEN
    /1937: Skibs A/S Tropic (Alf Jakhelln) Oslo  - INDIEN
    /1938: Omdøpt - TROPIC SEA
    /1939: Rederiet Vindeggen A/S (Chr. Østberg) Oslo - TROPIC SEA
    /1940: Skulle omdøpes til VINDEGGEN, men krigen kom
    6/1940: Kapret 18. juni av tysk hjelpekrysser ORION på reise Sydney til Philadelphia med 8000 tonn hvete.
    Prisemannskap ombord for å føre henne til Frankrike, stoppet av ubåt HMS "TRUANT" men ble sprengt av prisemannskapet og sank. (Kilde: Nortraships flåte. 1. Hegland).

    Maskineri:
    Dieselmotorer 2 stk. 4 takt enkeltirkende- 2 x 6 cylindere diam. 630x960mm. Maskineri bygget ved A/S Burmeister & Wanins Maskin & Skibsbyggeri, København, Danmark

    Bygget i Nakskov, Danmark 1920, under navnet INDIEN
    Innkjøpt til Jakhellen 1937.
    Solgt til Chr. Øsberg, Oslo 1939. Fører Hendrik S. Nicolaysen, som fulgte med ved salget.

    Historikk fra Nortraships flåte. 1. Hegland, 1976. S. 100-101:

    M/S TROPIC SEA, kaptein Henrik Nicolaysen, avgikk Sidney, Australia den 8. juni 1940 med 8000 tonn hvete for New York via Panamakanalen. Den 18 juni var posisjonen omtrent 28 gr. S og 166 W. Nord ost av New Zealand, været var stille og pent. Ingen ombord i M/S TROPIC SEA tenkte på krigsfaren i disse farvann, fjernt fra fronten i Europa. Skipet var ikke engang gråmalt, men lyste opp med sin hvite overbygning lang vei over det solglitrende hav.
    Fra tidlig om morgenen hadde man hatt et handelskip i sikte over horisonten i syd. Det kom gradvis nærmere til det kl 1030 bare var 1,5 n.m tvers om styrbord. Plutselig tonet det flagg, skjøt et varselskudd og signaliserte en ordre om ikke å telegrafere. Deretter fulgte en salve fra 15 cm batteriet i sjøen foren om M/S TROPIC SEA, for å understreke alvoret i situasjonen. Kaptein Nicolaysen hadde ikke annet å gjøre enn å slå stopp i maskinen og legge livbåtene klar på vannet. Kort etter ble M/S TROPIC SEA entret av bordings mannskaper fra hjelpekrysseren "Orion".
    Kaptein Nicolaysen og 14 mann av den norske besetningen ble inntil videre hold i forvaring ombord i ORION, men den 30 juni ble alle mann sammen med 23 fanger fra det britiske D/S Haxby overført til M/S TROPIC SEA. Løytnant Steinkrauss ble gitt kommando over skipet og en prisebesetning på 28 mann. Ordren hans gikk ut på å seile M/S TROPIC SEA til Frankrike, en reise som ble påbegynt allerede samme dag.
    Den 24. juli passerte M/S Tropic Sea Kapp Horn, styrte ut til 150 n.m ost av Falkland, deretter mot Azorene, så østlig kurs for Bordeaux med beregnet ankomst 4.september.
    Kl 0600 om morgenen den 3. september ble man imidlertid oppmerksom på en ubåt som kom opp aktenfor ca 5 nm av. Det dreide seg om HMS TURANT, !t.cdr. Haggard og løytnant Steinkrauss skjønte at spillet var tapt. Han beordret alle fra borde i to livbåter og en jolle og gikk selv med 3 gaster i en liten gummibåt etter å ha armert sprengladningene som var plassert forskjellige steder ombord i M/S TROPIC SEA. Kort etter sprang ladningene og skipet sank langsomt og forsvant etter en halv time. Det var pent vær og rolig sjø. TURANT tok ombord de 23 britiske sjøfolkene samt kaptein Nicolaysen og hans frue, og idet sjefen beklaget at han ikke hadde plass til flere forsikret han om at assistanse ville bli tilkalt. Den 4 september gikk en flybåt ned og tok opp ti personer fra jollen, men 2. Styrmannen`s båt med 20 personer og tyskernes båt var allerede langt på vei mot Spania, Vigo. De landet i Corunna den  7. september og ble ført videre derfra til Vigo, Spania. Av nordmennene benyttet åtte mann anledningen til å reise hjem til Norge, de øvrige foretrakk å fortsette i alliert og Nortraship`s tjeneste".

    Posisjon for forlis

    Breddegrad: 46.5
    Lengdegrad: -11.5