M/K Havtor (DSTO)

Kallesignal
M 1 H
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn

Verft

Navn
Knut Vik, Tomrefjord
Byggeår
1913

Annet

Tonnasje

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Finnøy Motor
Maskin-/motor ytelse:
BHK 35
Bygget av:
Finnøy Motorfabrikk

Dimensjoner

Lengde:
40,0'
Bredde:
14.0
Dypgående:
7.5'
  • HISTORIKK:
    v/H. Larsson-Fedde.

    Fakta om DSTO-tjeneste ved historiker Atle Wilmar.

    1913: Hans N & Nils N. Sæth, Kjerstad, Ålesund - KNUT VIK
    1914: Hans N. Søth, Nils N. Sæth & Petter J. Hellevik, Kjerstad, Ålesund - KNUT VIK
    1917: Petter J. Hellevik, Jonas J. Hellevik & Andreas K. Sæth, Kjerstad - KNUT VIK
    1920: Andreas B. Sæth & Andreas K. Kjerstad, Ålesund - KNUT VIK
    1922: Andreas K. Sæth, Kjerstad, Ålesund - KNUT VIK
    1922: Ny motor: Hjelset BHK 35.   
    1929: Severin E. Kjerstad m. fl., Kjerstad - HAVTOR
    1930: Forlenget 8 fot.
    1937: Ny motor: Finnøy   BHK 50
    1939: Jon Vadseth, Kjerstad, Ålesund - HAVTOR
    3/1941: Dro fra Ålesund den 7. mars 1941 med 28 personer ombord. Ankom Shetland den 9. mars 1941.
    4/1941: M/K HAVTOR tjenestegjorde i Divisional Sea Transport Officer (DSTO) Island i perioden 19. april 1941 til 9. august 1945. Sjøfolk påmønstret i nevnte periode var i utenlandsk alliert marine. DSTO Island var en del av den britiske marinen, men båtene gikk med sivile besetninger.
    1945: Jon Vadseth, Kerstad, Ålesund - HAVTOR
    1948: Solgt, videre skjebne ukjent.