D/S Bergensfjord

Kallesignal
MJQP - LCNA
Klasse
DNV1A1 med fribord
Rederi
Den norske Amerikalinje A/S,Kristiania/Oslo
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn

Verft

Navn
Cammell Laird & Co. Ltd., Birkenhead, UK
Byggeår
1913
Byggenummer
787
Leveringsmåned
September

Tonnasje

Bruttotonnasje:
11.015
Nettotonnasje:
6.550
Dødvekt:
7.300

Maskin/motor

Fart:
15 knop

Dimensjoner

Lengde:
511,8'
Bredde:
61,2'
Dypgang:
37,6'
  • HISTORIKK:
    v/H.Larsson-Fedde, Farsund.

    9/1913: Den Norske Amerikalinje A/S, Bergen - BERGENSFJORD
    7/1924: Eksplosjon i motorrommet.
    9/1924: Reparert og var september i fart igjen over Atlanterhavet.
    1940 - 1945: NORTRASHIP - BERGENSFJORD
    1945: Den Norske Amerikalinje A/S, Bergen - BERGENSFJORD
    8/1946: Panamanian Nav. Co. (Fratelli Cosulich) Panama - ARGENTINA
    1950: Mediterranean Line Ltd., Panama - ARGENTINA
    1952: Zim Israel Nav. Ltd., Haifa, Israel - JERUSALEM
    1957: Omdøpt - ALIYA
    8/1959: Solgt til Italia for opphugging.
    13.8.1959: Ankom La Spezia, Italia for opphugging.

    Hegland, bind 1, s. 166-167:

    "I november 1940 ble Bergensfjord bestykket i Halifax med en 4' kanon, to 12 pd. kanoner, to Colt mitraljøser og et par rifler. Deretter gikk skipet til Liverpool for å bli ominnredet til å føre tropper. Her ble det ytterligere bestykket med to dobbelte Hotchkiss og tre dobbelte Marlin maskingeværer, diverse annet forsvarsutstyr som paravaner mot miner, drager mot fly og et par synkeminer. Våpnene ble betjent av britiske skyttere. Ominnredningen var ferdig den 2. februar 1941. Bergensfjord gikk straks til Glasgow og innskipet 1904 soldater for Midt-Østen"."I Suez debarkerte troppene, og Bergensfjord ble gjort klar til å ta imot nye passasjerer. Denne gang var det 1700 italienske krigsfanger bevoktet av 130 indiske soldater som ble ført ombord. Bergensfjord avgikk Suez den 30. april og landsatte krigsfangene i Durban fjorten dager senere".

    Se også:

    http://www.warsailors.com/singleships/bergensfjord.html

    Omtalt i Maritimt Magasin Historie 1/2019, s. 65.