Minesveiper Bjerk HNoMS

Tonnasje

Bruttotonnasje:
182
Nettotonnasje:
64
Dødvekt:
264

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Triple 3 cyl.
Maskin-/motor ytelse:
NHK 117
Fart:
11 knop

Dimensjoner

Lengde:
34,38m
Bredde:
6,46m
Dypgang:
3,74m
  • HISTORIKK:
    v/H.Larsson-Fedde.

    8/1912: Hvalf. slsk. Norge A/S v/ Chr. Nielsen & Co. Larvik - BJERK
    8/1922: Hvalf. slsk. Norge A/S Chr. Nielsen & Co. A/S - BJERK
    4/1935: A/S Norsk Hvalfangst, Oslo - BJERK
    3/1939: Kr. Gjølberg, Oslo - BJERK
    3/1940: Rekvirert 2. mars av Den Norske Marine FY 1712 - BJERK                                


    Tilleggsopplysninger v/ Thor Eickstedt:

    FY 1712 Bjerk HNoMS
    Bevoktningsbåt/minesveiper
    Hvalbåt.

    Byggested: Akers Mek. Verksted, Oslo. Bnr. 344.
    Sjøsatt: 08.1912.
    Eier: Kr. Gjølberg, Oslo.
    Depl.: 182 Br. reg tonn.
    Dim.: 106,4` x 21,5` x 12,3`.
    Maskin: 1- Trippel Eksp. dampmaskin.
    Bestykning: 1- 20 mm Oerlicon.
                        2x1. 0,5`Colt MG.
    Minesveip: SA hammer, LL sveip.
    Besetning: 18 mann.
    Rekvirert: Høsten 1939 som bevoktningsskip.
    Avd. 2. Sjøforsvarsdistrikt, 13. Bevoktningsdivisjon.
    Komm: Fra: 1939 til 20.11.1944.
    Krigsklar: 27.10.1940 i Storbritannia.
    Avd.: Rosythavdelingen fra 30.06.1940, 1. Minesveiperdivisjon.
    Sjef: Ltn. Kjell Horntvedt 02.05.1940 - 20.08.1940.
            Kapt.ltn. Scott Hansen 01.09.1940 - 01.12.1940.
            Kapt.ltn. Birger Neverdal 02.12.1940 - 27.05.1941.
            Kapt.ltn. Leif N. Bie 08.06.1941 -01.09.1942.
            Ltn. Trygve Corneliussen 24.06.1943 - 10.07.1943.
            Ltn. Morten Fredriksen 10.07.1943 - 11-08.1944.

    Skipets historie:
         05.1940: Ankom Shetland.  Ombygd til minesveiper.
    30.06.1940: Innsatt i Rosythavdelingen som FY-1712 Bjerk.
    20.11.1944: Kommando strøket og i opplag pga. manskapsmangel.
              1945: Seilt til Norge.
         10.1945: Returnert eier, Kr. Gjølberg, Oslo.                                              
              1950: Solgt til Arnt & Simon Midtgaard, Måløy.                                     
              1952: Solgt til Kaspar Nilsen,Sand i Ryfylke.                                
              1953: Ny motor: Vølund   BHK 300    Fart: 10  knop.                             
              1956: Solgt til Tørres Vesterheim P/R, Vedavågen.                                   
              1960: Solgt til Ths.Sørensen P/R, Vedavågen.                                         
              1970: Solgt til Jørgen J.Botn P/R.Starheim.                                   
              1973: Ansgar Kjørslevik, Deknepollen, Måløy                                              
              1976: Julius Solnes, Borkenes, Måløy                                     
         05.1986: Fremdeles i fart.

    Se:
    http://www.warsailors.com/singleships/bjerk.html

    Maskineri 
    Triple dampmaskin 3 cylindere diam.13.5-22-37.5. Maskineri bygget ved Akers mek.Verksted.Kristiania.Kjeler samme.

    Kilder

    Marinens fartøyer 1939 - 1945 og deres skjebne