D/S Blink

Andre navn
ex Arlette
Kallesignal
LEGG
Rederi
Knut Th. Einersen, Kristiania/Oslo
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn
Oslo, Norge
Mønstringsdistrikt

Sjøforklaring 1939 - 1945

Annet

  • Deltok i 2. verdenskrig
  • Torpedert, 11.2.1942
  • Sivilt skip

Tonnasje

Bruttotonnasje:
2.701
Nettotonnasje:
1.579
Dødvekt:
4.000

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Triple 3 cyl.
Fart:
9 knop

Dimensjoner

Lengde:
310.8'
Bredde:
44.3'
Dypgående:
21.6'
  • HISTORIKK:
    v/H.Larsson-Fedde.

    06/1920: Levert som ARLETTE til Cie. Auxiliaire de Navigation, Nantes, Frankrike.                 
    00/1924: Overført til Cie. Auxiliaire de Navigation, Rouen, Frankrike.                           
    00/1933: Solgt til Skips A/S Manitowoc (K. Th. Einersen) Oslo, nytt navn - BLINK
    04/1940: Disponert av Nortraship.                                                                 
    2/1942: Torpedert av tysk ubåt U108 (Korvettenkapitän Klaus Scoltz) og synker den 11/2 i pos. N 35.00,' W 72.27' på reise Charleston til Halifax med 5 personer. De øvrige 23 kommer seg opp i den gjenværende livbåten som hvelver to ganger. En etter en blir sinnsyk og dør inntil de 6 siste overlevende blir tatt opp av amerikanske D/S MUNROE og landsatt i Baltimore. Av de 22 omkomne var 14 nordmenn.

    Maskineri:
    Triple dampmaskin, 3 cylindere diam. 21.0", 34.0" & 54.0"-56.0". Maskineri bygget ved Richardsons Westgarth & Co. Ltd. West Hartlepool, Uk.. Kjeler samme.

    D/S BLINK ble senket 11. februar 1942:

    Boken "Nortraships Flåte " bind 2 side 28 , beskriver senkingen slik:

    D/S BLINK, kaptein Sigvart Ulvestad, avgikk Charleston den 9. februar for konvoihavnen Halifax, lastet med fosfat til Ipswich. Onsdag 11. februar stampet skipet mot en NO kuling og høy sjø. Kl. 20.45 var posisjonen 3500 N 7227 W rett øst av Cape Hatteras. U108 ( Fregattenkapitän Klaus Scholtz ) opererte fremdeles i farvannet og sendte tre torpedoer mot BLINK. Den første gikk tvers gjennom i nr. 2 lasterom fra babord til styrbord uten å detonere, de to neste traff midtskips i maskinrommet. Babord livbåt ble knust,
    BLINK la seg over til babord, og kaptein Ulvestad, som sto på broen, beordret mannskapet å gå i båtene. 23 mann samlet seg i styrbord livbåt, fem mann antok man var blitt drept under eksplosjonen, og to mann ble sett på dekk etter at livbåten var kommet på vannet. Det ble ropt til dem at de skulle hoppe, men isteden gikk de akterut og løste flåten. Med den drev de vekk. Kl. 21.10 gikk BLINK ned. Hele natten lå båten for drivanker. Neste morgen ble seil satt og en av de mest tragiske livbåtferder under krigen begynte. 6 mann ble reddet, 25 omkom.

    Minnehallen i Stavern skriver om D/S BLINK`s forlis:

    D/S BLINK var på reise fra Charelston til konvoihavnen Halifax med fosfat for Ipswich.
    Onsdag 11. februar 1942 stampet skipet mot en NO kuling og høy sjø. Samme
    dag ble hun torpedert av tysk ubåt U- 108 ( Fregattenkapitän Klaus Scholtz ) i posisjon
    3500 N og 7227 W, rett øst av Cape Hatteras. 23 mann samlet seg i en livbåt,
    fem mann antok man var blitt drept i eksplosjonen. To mann sås på dekk etter at
    livbåten var kommet på vannet. Det ble ropt på dem at de skulle hoppe, men
    istedet gikk de akterut og løsnet en flåte. Den drev vekk. Nå begynte en av de mest tragiske livbåtferder under krigen. Livbåten med 23 mann kantret flere ganger og
    drev for vær og vind, og folkene satt i vann til brystet. En mann druknet, og vann og
    brød forsvant. Noen ble sinnsvake og døde i den halv sunkne livbåten. 13. februar satt
    det 11 mann igjen i livbåten. Dagen etter var det bare seks mann tilbake. Samme
    dag ble de reddet av et handelsfartøy og brakt til sykehus i Baltimore. Seks ble
    reddet. 25 omkom.

    Navn på noen av de som omkom med D/S BLINK:

    Karl Martin Larsen                            - Fyrbøter
    Per Christian Hee Winther                 - Lettmatros
    Sigvart Lauritz Ulvestad                    - Skipsfører
    Even Sørensen                                - 3. Maskinist
    Anders Odd Sahlin                           - Lettmatros
    Kristen Martin Larsen                       - Fyrbøter
    Øistein Kvia                                    - Fyrbøter
    Kristian Ingolf Johansen                   - Styrmann/telegrafist
    Kristoffer Ture Johansen                   - Fyrbøter
    Karl Johan Johansen                        - Maskinist
    Asbjørn Otto Stanley Hennum          - Sjømann
    Fridtjof Feydt                                  - Styrmann
    Erling Fredrik Eriksen                       - Kokk
    Hans Andreas Dahlman                    - Maskinist

    Se også:
    https://www.uboat.net/allies/merchants/ship/1329.html
    http://www.warsailors.com/singleships/blink.html

    Posisjon for forlis

    Breddegrad: 35
    Lengdegrad: -72.45