M/S Cypria

Kallesignal
LJTH - LDSI
Klasse
DNV1A1
Rederi
A/S Rederi Odfjell, Bergen
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn

Verft

Navn
Burmeister & Wain, København, Danmark
Byggeår
1931
Byggenummer
585
Leveringsmåned
april

Annet

  • Deltok i 2. verdenskrig
  • Sivilt skip

Tonnasje

Bruttotonnasje:
4.366
Nettotonnasje:
2.603
Dødvekt:
7.650

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
B & W
Maskin-/motor ytelse:
BHK 2200 NHK 480
Fart:
12 knop

Dimensjoner

Lengde:
379.4'
Bredde:
54.2'
Dypgående:
24.4'
  • HISTORIKK:
    v/H.Larsson-Fedde

    4/1931: A/S D/S Hassel (A/S Rederi Odfjell) Bergen - CYPRIA
    1940 - 1945: I NORTRASHIPS tjeneste.
    1951: Polskie Linie Oceaniczne, Gdynia, Polen - CURIE SKLODOWSKA
    1972: Polska Zegluga Morska, Gdynia (Lekter) - MPH GDY MP-4
    5/1986: Nater Ltd. O/Y, Nådendal for opphugging.
    Ankom 23/5-86. Påbegynt 20/8-1986.

    CYPRIA
    avgikk Sines i Portugal den 5. april 1940 for Wilmington og New York med ankomst Wilmington 18. april - hun gikk ytterligere to turer mellom portugisiske havner og USA øst kyst. CYPRIA lastet 7000 tonn last inkludert kopper i barrer i New York fra 15. august til 22. august 1940 - lossehavn Yokohama, Japan - losset fra 5. oktober til 17. oktober. Videre til Visakapatnam, India hvor hun lastet 7000 tonn manganmalm som skulle til Baltimore, med ankomst der 4. januar 1941 - reisen gikk via Cape Town. Skipet ble så overtatt av Ministry of War Transport og dokksatt i New York. Fikk bevepning der.

    Lastet krigsutstyr i Halifax, Canada med avgang 27. januar 1941 for Suez via Cape Town. Etter lossing i Suez 7. til 29. april 1941 seilte hun til Mauritius for å laste en last sukker med ankomst Mauritius den 20. mai og med avgang 23. mai 1941. Ankom Hull, UK via Cape Town den 14. august. I Hull fikk hun forsterket bevepning for å stå imot luftangrep. Ble angrepet flere ganger fra luften, men slapp unna.

    Lastet krigsutstyr og ammunisjon, dekkslast og to lokomotiver i Hull med avgang derfra 8. september og med ankomst Suez 16. november via Freetown, Cape Town og Aden. Lasten ble losset i Port Said fra 17. november til 30. november 1941.

    Avgang Port Said til Calcutta via Aden og Colombo, ankom Calcutta 25. desember 1941.

    Laster rujærn, bomull og jute i Calcutta med avgang derfra 6. januar 1942 for Madras, India hvor hun skulle partlaste jordnøtter i sekker før turen går til Colombo, Ceylon (Siri Lanka) for lasting av tea, og bunkre - avg. Colombo 16. januar 1942. Ankom lossehavn Liverpool 27. mars 1942 - via Durban og Freetown. (Ankom Liverpool med Konvoi SL 102 som avgikk Freetown 4. mars 1942)

    M/S CYPRIA ble så dokksatt.

    Neste reise 23. april til New York med ankomst 7. mai- avgang New York 22. mai for Egypt via Cape Town og Aden med 1500 tonn kull, stykkgods og krigsutstyr i rommene - biler og fly i kasser på dekk. Ankomst Suez 25. juli 1942 - startet umiddelbart lossingen. Kapteinens rapport indikerer mye luftangrep - "Cypria" unnslipper. Avgang Suez for Safaga hvor kullet skulle losses. Under oppholdet i Safaga får 6 av mannskapet Dysenteri og blir innlagt på hospital - to døde av Dysenteri. Maskinsjef Corneliussen døde 12. august 1942 og Båtsmann Ole Stenbekk døde 16. august 1942.

    Avgang Safga 21. august for Port Sudan for å laste 1500 tonn Chrome malm - videre til Aden for bunkers. Ny Maskinsjef ankommer -Arne Berntsen. Avgang Aden 31. august via Cape Town, Magelan Stredet og Panama Canalen som ble passert 31. oktober 1942. Ankommer New York 17. november og Baltimore 19. november for lossing. Dokksatt og andre reparasjoner. Laster matvarer og 1200 tonn øl i tanker som dekkslast. Avgang for Persiske Gulf 8. desember via Norfolk, New York, Guantanamo og Panama Canalen ble passert 25. og 26. desember. Via Cape Horn ankom Durban 4. februar 1942 for seilingsordre. Videre - ankomst Shat el Arab 8. mars.

    21. mars 1943 avg. for Basrah med ankomst 24. mars og etter utlosset 12. april avgang for Karachi med ankomst 24. april via Bandar Abbas. Laster en last i Bedi Bundar 27. april og Navalakhi 1. mai 1943- ankomst Bombay 3. mai. Avgang Bombay alene 8. mai med en last malte nøtter, bomull, rujern samt div. stykkgods - bestemmelsesstedet var Liverpool via Durban, Cape Town, Freetown (5. til 13. juli) og deretter konvoi til Liverpool med ankomst 4. august 1943. (Sansynligvis konvoi SL133/MKS 18 med stasjon 122 i konvoien). I Liverpool ble lasten losset og skipet ble dokksatt. Under denne dokkingen fikk hun ekstra lugarkapasitet til 10 mann som skulle brukes til skyttere fra marinen. Skipet fikk også forsterkninger rundt broen (Cemetbeskyttelsen ble skiftet ut med asfalt), det ble også foretatt enkelte forbedringer av skipet skyts før "Cypria" avgikk Liverpool for Halifax, Canada - 27. august 1943. Ankom St. John 12. september for å laste avispapir og stål, og avgikk for Manchester den 16. oktober 1943. Lasten ble losset i Manchester og med avgang 30. oktober for New York, for orders. Ankom Baltimore den 16. november 1943.

    Avgang Baltimore 7. januar 1944 for Philadelphia for å laste div. krigsutstyr og mye dekkslast. Avgang til India den 24. januar- denne gangen via Middelhavet- ankom Port Said 1. mars 1944 og Bombay 18. mars hvor lasten ble losset. 4. april seilte hun til Mauritius og ankom 16. april med 1000 tonn last. Etter utlossing ble det lastet sukker på Mauritius, avsegling 4. mai til Alexandria med ankomst 26. mai 1944 og losset sukkerlasten. Forlot Alexandria og seilte for Suez med ankomst 3. juni- lastet 2000 tonn asfalt og andre oljeprodukter samt ammunisjon og annet militært utstyr - dekkslast en mobilt avistrykkemaskin- avgang Suez 7. juni for Mobasa (via Aden for konvoi) ankomst Mombasa 28. juni. Lasten ble losset, og det ble lastet 1000 tonn last for Durban, mest soda og kaffe. Avgang 2. juli, ankom Duban 11. juli. Dokksetting i Durban- diverse arbeider ble utført samt inspeksjon av propellen som hadde blitt ødelagt i Suez Canalen.

    Avgang Durban 27. juli 1944 med en last av sukker, ankom Basrah 18. august - losset sukkeret og lastet jernbanevogner. Kapteinen rapporterer varme, meget varmt 114 grader Farenheit. Den 23. august klar for avgang til Karachi med ankomst 29. august 1944 for å losse jernbanevognene.

    Seilte så til Syd Amerika for orders den 3. september. Ankom Cape Town og ble der fra 24. til 26. september for order og proviant. Fortsatte til Rio de Janeiro, Brasil - lastet der fra 12. oktober til 21. oktober, lastet i Parnanagua, Brasil fra 23. oktober til den 27. oktober. Lastet i Santos fra 29. oktober til 3. november. Lasten fra Brasil besto av tømmer, bomull, lær, stivelse og annen last. Ankom Manchester via bunkershavnen Dakar 6. desember. Etter ulossingen i Manchester ble det verkstedopphold og tørrdokk hvor ror og propell ble reparert. Verkstedoppholdet var ferdig 15. januar 1945, og forlot Manchester 17. januar. Måtte gå inn til Belfast grunnet tåke- fortsatte til Halifax med ankomst Digby, NS, Canada, den 27. januar. Ballast ble her losset, måtte igjen på verksted, denne gang i St. John, på grunn av skader etter dårlig vær under overfarten til Canada. Lastet korn i Canada for Italia med avgang 10. mars, ankomst Palermo og Catania 6. april og utlosset 19. april. Seilte så til Casablanca for å laste Fosfat for Cape Town. Ankom Casablanca 24. april med avgang 26. april til Capetown via Freetown. Ankom Cape Town 19. mai og var ferdig losset 30. mai 1945. Seilte så til Montevideo for å laste en last hermetikk for Norge, ankom Montevideo 15. juni og seilte til Norge via Rio de Janeiro for å laste 1000 tønner matolje som dekkslast. Ankom Bergen 31. juli 1945.

    Maskineri:
    2 stk dieselmotorer, 4 takt- enkeltvirkende.
    Burmeister & Wains, København, Danmark.

    Se også:
    http://www.warsailors.com/singleships/cypria.html