M/S Duala

Kallesignal
LJYT
Klasse
DNV 1A1
Rederi
Gundersen,Chr.,OsloTorgersen,Alf,Oslo
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn
Oslo, Norge
Mønstringsdistrikt

Verft

Navn
Gøtaverken Mek. Verk., Gøteborg, Sverige
Byggeår
1938
Byggenummer
524
Leveringsmåned
September

Annet

Tonnasje

Bruttotonnasje:
1.800
Nettotonnasje:
814
Dødvekt:
2.120

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
B & W
Maskin-/motor ytelse:
BHK 2550 NHK 460
Fart:
14

Dimensjoner

Lengde:
306.7'
Bredde:
40.4'
Dypgang:
15.6'
  • HISTORIKK:
    v/H. Larsson-Fedde

    9/1938: A/S Castillo (Chr. Gundersen & Co) Oslo - DUALA
    6/1940: Ankom Dakar 23. juni 1940.
    Tilbakeholdt av Vichy myndighetene den 2. juli 1940 til 3. mars 1943.

    1945: A/S Castillo (Alf Torgersen) Oslo - DUALA  
    1951: Cia. Interamericana de Comercio SA, Valparaiso, Chile - SAFCO I
    1953: Cia. Int. de Com. SA (Andes Fruit & Shipping Co) Panama - SAFCO      
    1958: National Marine Terminal Inc., Panama - WEST GATE
    1977: Zanzibare S. A., Panama - WEST GATE                                                      
    1988: Videre skjebne ukjent.


    Frigjøringen av de Nord-Afrikanske havner frigjorde også de norske og allierte skip som hadde ligget internert der siden Frankrikes fall i 1940. De allierte fant igjen 51 skip, men av dem var bare åtte norske. Resten var tapt
    for godt. Likeså ble mannskapene løslatt fra franske interneringsleirer. M/S BOSPHORUS ble funnet i Algiers. Det ble tilbakeført til Nortraships register allerede den 4. desember 1942. De øvrige ble funnet i Dakar.
    D/S RUTENFJELL ble tilbakeført den 22. februar 1943, M/S DUALA og M/S GABON den 3. mars, M/S SØRVARD og M/S HEIMVARD den 20. mars og M/S SALTA den 11. juni. Dette gamle motorskipet var dårlig forfatning, men det ble ført til Gibraltar og tjente krigen ut som lagerskip der. M/S NYHORN ble tilbakeført til Nortraships register den 20. august 1943.
    De transatlantiske konvoier slo ubåtangrepene likeledes fullstendig feil. Konvoi HX 268, der M/S DUALA deltok, ble jaget i midten av desember 1943, men angrepet løp bokstavelig talt ut i vann.

    Se også:
    http://www.warsailors.com/singleships/duala.html

    Maskineri:
    2 stk dieselmotorer, 2 - takt enkeltvirkende. 2 a 4 sylindere diam. 500 mm.
    Gøtaverken.