M/S Duala

Kallesignal
LJYT
Klasse
DNV 1A1
Rederi
Gundersen,Chr.,OsloTorgersen,Alf,Oslo
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn
Oslo, Norge
Mønstringsdistrikt

Verft

Navn
Gøtaverken Mek. Verk., Gøteborg, Sverige
Byggeår
1938
Byggenummer
524
Leveringsmåned
September

Annet

  • Deltok i 2. verdenskrig
  • Sivilt skip

Tonnasje

Bruttotonnasje:
1.800
Nettotonnasje:
814
Dødvekt:
2.120

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
B & W
Maskin-/motor ytelse:
BHK 2550 NHK 460
Fart:
14

Dimensjoner

Lengde:
306.7'
Bredde:
40.4'
Dypgang:
15.6'
  • HISTORIKK:
    v/H. Larsson-Fedde

    9/1938: A/S Castillo (Chr. Gundersen & Co) Oslo - M/S DUALA

    6/1941: Ankom Dakar 23. juni 1940. Tilbakeholdt av Vichy myndighetene den 2.7. 1940 til 3. mars 1943.
    1945: A/S Castillo (Alf Torgersen) Oslo - M/S DUALA  
                                            
    1951: Cia. Interamericana de Comercio SA, Valparaiso, Chile - SAFCO I
    1953: Cia. Int. de Com. SA (Andes Fruit & Shipping Co) Panama - SAFCO      
    1958: National Marine Terminal Inc., Panama - WEST GATE
    1977: Zanzibare S. A., Panama - WEST GATE                                                      
    1988: Videre skjebne ukjent.


    Frigjøringen av de Nord-Afrikanske havner frigjorde også de norske og allierte skip som hadde ligget internert der siden Frankrikes fall i 1940. De allierte fant igjen 51 skip, men av dem var bare åtte norske. Resten var tapt
    for godt. Likeså ble mannskapene løslatt fra franske interneringsleirer. M/S BOSPHORUS ble funnet i Algiers. Det ble tilbakeført til Nortraships register allerede den 4. desember 1942. De øvrige ble funnet i Dakar.
    D/S RUTENFJELL ble tilbakeført den 22. februar 1943, M/S DUALA og M/S GABON den 3. mars, M/S SØRVARD og M/S HEIMVARD den 20. mars og M/S SALTA den 11. juni. Dette gamle motorskipet var dårlig forfatning, men det ble ført til Gibraltar og tjente krigen ut som lagerskip der. M/S NYHORN ble tilbakeført til Nortraships register den 20. august 1943.
    De transatlantiske konvoier slo ubåtangrepene likeledes fullstendig feil. Konvoi HX 268, der M/S DUALA deltok, ble jaget i midten av desember 1943, men angrepet løp bokstavelig talt ut i vann.

    Se også:
    http://www.warsailors.com/singleships/duala.html

    Maskineri:
    2 stk dieselmotorer 2 - takt enkeltvirkende. 2 a 4 sylindere diam. 500 mm. Gøtaverken.