D/S Komet (Spyridon)

Andre navn
ex Komet,ex Spyridon,ex Ioannis Carras,ex Southsea,ex Lady Charlotte
Rederi
Den norske Stat,Oslo
Nasjonalitet
Tyskland flaggTyskland
Hjemmehavn
Oslo, Norge

Verft

Navn
Campbeltown Shipbuilding Co., Campbeltown, Argyllshire, UK
Byggeår
1917
Byggenummer
103
Leveringsmåned
oktober

Annet

  • Deltok i 2. verdenskrig
  • Sivilt skip

Tonnasje

Bruttotonnasje:
4.348
Nettotonnasje:
2.208

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Triple 3 cyl.
Fart:
9,5 knop

Dimensjoner

Lengde:
348.5'
Bredde:
49.9'
  • HISTORIKK:
    v/H.Larsson-Fedde.

    10/1917: Redcroft Steam Nav.Co.Ltd (Lewis Lougher & Co) Cardiff, UK - LADY CHARLOTTE
    /1919: Cardiff Steam Nav.Co.Ltd (James Muers & Co) Cardiff, UK - SOUTHSEA
    /1931: Carras Brothers, Chios, Hellas - IOANNIS CARRAS
    /1939: Panaghiotis J. Carras, Chios, Hellas - IOANNIS CARRAS
    9/1939: Rekv.av Polske Government og senket i Gdynia,september som blokadeskip. Hevet av tysk bjerger og rep. i København 1940 for eiers regning.
    /1940: omdøpt - SPYRIDON (SVQF)                 
    9/1940: Tatt av Die Deutsche Kriegsmarine den 9/4 i Stavanger på reise København til New Orleans i ballast.
    /1941: Deutsches Reich (Franz L.Nimtz) Stettin, Tyskland - KOMET
    /1944: Deutsches Reich (Orion Schiffahrts Ges.) Rostock, Tyskland - KOMET
    /1945: Den Norwegian Government, Oslo - EKENES
    /1946: Greek Government (Carras Ltd) Chios, Hellas - SPYRIDON I
    /1948: Cia.Nav.Irini S.A Carras Ltd) Panama - BELLAVISTA
    7/1948: Grunnstøtte ved Foul Craig,Papa Westray,Orkenøyene den 29/7 på reise Narvik til Ardrossan med jernmalm.

    Se også
    http://www.warsailors.com/homefleet/shipse.html#Ea