Erling Jensen Engenes

Informasjonen om registrerte krigsseilere er ikke nødvendigvis fullstendig. Eksempelvis vil mønstringer og utmerkelser for enkelte sjøfolk bli registrert senere, ettersom nye kilder blir gjennomgått.

Født

13. november 1918

Foreldre

Jens Marentius Jensen og Gyro Nånes Tellefsdatter

Matrosrulle

3464

Kjønn

Mann

Nasjonalitet

Norge flaggNorge

Fødested

Bygland

Bosted

Gyre, Engenes

Relasjon til fylke

Aust-Agder

Tilknyttet mønstringsdistrikt

Har stillinger

Kjente utdannelser

Styrmannskole (r)

Annet

  • Deltok i 2. verdenskrig
  • Ex gratia-arkivet:

    Registernummer under krigen: London 4760, NY 7501.

    Privat arkiv:

    Bror til Torleif Jensen Engenes.

    Rulleført Lillesand Hovedrulle  Matros  3464

    Sjøfartsbok utstedet 8.9.1936.

    Styrmansskole, Kristiansand navigasjonsskole 30.6.1945.

    Styrmannssertifikat 8.8.1945.

    Fartstid før 2.verdenskrig:

    Matroselev skoleskipet "Sørlandet" 27.4.1936 til 8.9.1936.

    Smører/Dekksgutt D/S"Gausdal" påm. 9.9.1936. avm. Århus 24.1.1938.

    Lettmatros D/S"Veslehei" påm. Kristiansand 27.6.1938 avm. Sarpsbrg 18.10.1938.

    Fartstid 2.verdenskrig:

    Matros D/S"Germa" av Kristiansand. Rederiet Johan Gerrard jr. påm. 31.3.1939. avm. Calcutta 16.5.1940. 

    Matros M/S " Segundo" av Oslo. Rederiet A.Wilhelmsen.

    Matros M/S "Silvaplana" av Oslo. Rederiet Tschudi & Eitzen.  påm. 2.7.1940. kapret 10.9.1941.

    Skipet kapret av tysk raider  1941 - bestningen inertnert i Frankrike og i tyske fangeleire hjemkomst Oslo 15.4.1942.

    Boken "Nortraships flåte" bind 1 side 239 og 240 beskriver kapringen slik:

    Hjelpekrysseren. Atlantis under kapitan Rogge arbeidet seg i juli og august østover gjennom Det indiske hav ut i Stillehavet. I lang tid hadde det vist seg meget vanskelig å finne handelsskip som hjelpekrysseren uten risiko for å bli oppdaget kunne angripe. Rogge hadde derfor så smått tenkt å vende hjem etter et tokt som allerede hadde strukket seg over 20 måneder.

    M/S "Silvaplana", kaptein N. Stange Nielsen, lå natt til 11. september 1941 posisjon 27 S 165 W på reise fra Singapore via. Batavia til New York med en verdifull last sago, kautsjuk, tinn, tre, huder, kaffe og krydderier. Det var dårlig sikt med regnbyger, men i morgentimene fikk man øye på et skip som nærmet seg. Kaptein Stange Nielsen fattet mistanke og ga ordre til å sende melding om det over radio. Kl. 08.00 mottok britiske radiostasjoner i land meldingen om at "Silvaplana" hadde observert et mistenkelig fartøy posisjon 2616 S 16425 W.

    "Atlantis" anropte nå "Silvaplana" med signallampe og truet med å åpne ild hvis ikke skipet stoppet og innstilte telegraferingen. Kaptein Stange Nielsen fant at han ikke hadde annet å gjøre. Kort etter kom den tyske prisebesetningen ombord og overtok kommandoen. Telegrafisten fikk ordre om å kansellere radiomeldingen. Kl. 10.55 mottok derfor landstasjonene en tilbakekalling i klart språk, men enkelte fattet likevel mistanke. Mottakerne noterte seg at tonen og frekvensen var helt forskjellig fra det første signalet selv om det lot til å bli nøklet av samme hånd. Kl. 22.25 ble det derfor sendt instruks til "Silvaplana" om å bryte radiotausheten og kansellere det første signalet i kode. Der kom intet svar.

    Lyttevakten om bord i Atlantis oppfanget den allierte radioaktiviteten. Forbindelse med "Silvaplana" hvorfor Rogge fant det tryggest å forsvinne fra gjerningsstedet så fort som mulig. For full fart dro de to skip hver sin vei og møttes ikke igjen før fire dager senere lenger syd, og derfra ble Silvaplana beordret til et ventefarvann i posisjon 2740 S 15440 W. Den 20. og 21. september møttes de tre tyske hjelpekrysserne "Munsterland", "Komet" og "Atlantis" i denne posisjonen, og man besluttet å sende "Silvaplana"til Frankrike på egen hånd under kommando av Leutnant zur See Dittman. "Silvaplana" avgikk straks langs en rute  som førte rundt Kap Horn og  ankom Bordeaux den 17.november etter å ha ridd av svære stormer ved kapp Horn og var blitt sterkt forsinket på grunn av maskinskade. Besetningens 26 nordmenn, en danske, fire svensker og en polakk havnet først i fangeleiren Marlag und Milag Nord og ble derfra sendt til sine hjemland i april 1942.

    I Norsk Sjøfartsmuseums "Sjøforklaringer 2.verdenskrig " bind 2 side 208 og 209 skrift nr.48-Oslo 2003, står følgende om denne saken:

    "SILVAPLANA"

    LKAI Oslo Henry Tschudis Tankrederi A/S (Tschudi & Eitzen) 1938

    Kapret av tysk raider, senere senket da skipet ble oppdaget av britisk marinefartøy. O 32 O O

    Fartstid etter 2.verdenskrig:

    Sjømannspool i USA. 4.1.1946. Matros.

    Matros "Katy" påm. New York 14.2.1946. avm. Buenosaires 11.10.1946.

    3.styrmann M/T"Polycastle" av Kristiansand. Påm.Porsgrunn 30.1.1948. avm. Stockholm 10.9.1948.

    3.styrmann "Sardinia" påm. Kristiansand 4.11.1948. avm. Oslo 6.9.1949.

    3.styrmann "Rana" påm. Baltimore 7.7.1947. avm. Stockholm 15.10 .1947.

    Kilder

    Sjøforklaringer fra 2. verdenskrig.

    Privat arkiv avgitt til Stiftelsen Arkivet.

    RA/S-3545/G/Gg