D/S Lyngdal

Tonnasje

Bruttotonnasje:
149
Nettotonnasje:
58

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Compound 2 cyl.
Maskin-/motor ytelse:
Ukjent
Fart:
10 knop

Dimensjoner

Lengde:
111.0'
Bredde:
18.9'
Dypgang:
7.9'
  • HISTORIKK: 
    v/H.Larsson-Fedde.

    Hjemmeflåten 2.verdenskrig.

      
    00/1912: Levert som STUBBEKØBING til D/S Stubbekøbing, Stubbekøbing, Danmark 
    5/1918: Trygve Sagen, Kristiania STUBBEKØBING
    11/1918: A/S D/S Lyngdal( R.Christensen,Lyngdal) Farsund - LYNGDAL
    /1920: A/S D/S Lyngdal( Th. Knutsen,Lyngdal) Farsund - LYNGDAL
    10/1927: Lyngdal Sparebank,Lyngdal, Farsund - LYNGDAL
    10/1927: A/S D/S Lindesnæs( M.A.Berntzen) Farsund - LYNGDAL
    /1931: A/S D/S Lindesnæs, Farsund - LYNGDAL
    /1935: A/S D/S Lindesnæs( A.Thisland) Farsund - LYNGDAL
    /1939: Rekvirert av DEN KONGELIGE NORSKE MARINE    
    4/1940: Kystensicherungsverband Norwegens Westkyste (V5515-55 Vorposten Flottilje) - ULAN
    8/1945: A/S D/S Lindesnæs( Anton Thisland)Farsund - LYNGDAL
    8/1945: P/R Lyngdal( Anton T.Abrahamsen,Tjørve) Farsund - LYNGDAL
    5/1946: D/S A/S Hedrum( Oluf Skjelbred Knudsen) Kr.sand S. - LYNGDAL
    5/1948: D/S Patria A/S II( Oluf Skjelbred Knudsen) Kr.sand S. - LYNGDAL
    3/1949: A/S Høgsfjord Rutelag, Stavanger - HØLE
    /1949: Omb.v/Brødrene Lothe Flytedokk,Haugesund.Brt:197 t.Net:107 t.
    /1949: ny motor: Fairbanks   BHK 500    Fart: 12  knop
    8/1966: Solgt til Brødrene Anda,Stavanger for opphugging. Opphugd 22/6-67.

    RUTESEILAS  FOR  D/S  "LYNGDAL"
    Hver Mandag og Torsdag kl. 0700 til Kr.sand S. med mellomsteder.
    Hver Onsdag kl. 0600 kun til Mandal og retur fra Mandal kl. 1500

    KAPTEINER:  
    1919 - 19??: Arthur Nilsen
    19?? - 1921: Peder van der Lagen
    1921 - 1925: Reinhart Christensen
    1925 - 1927: Arnt Tobias Lindeberg
    1927 - 1931: Anton Thisland
    1931 - 1939: John Buch senior 

    Se også
    http://www.warsailors.com/homefleet/shipsl.html#Ly