D/T Norfjell

Andre navn
Empire Saxon
Kallesignal
LLMM
Rederi
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn
Oslo, Norge

Verft

Navn
Swan, Hunter & Wigham Richardson, Wallsend, Newcastle, UK
Byggeår
1942
Byggenummer
1706
Leveringsmåned
februar

Sjøforklaring 1939 - 1945

Annet

Tonnasje

Bruttotonnasje:
8.219
Nettotonnasje:
4.631
Dødvekt:
12.200

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Triple 3 cyl.
Maskin-/motor ytelse:
Nhk 936
Fart:
11,5 knop

Dimensjoner

Lengde:
465.9'
Bredde:
59.4'
Dypgang:
33.8'
  • HISTORIKK: 
    v/H.Larsson-Fedde

    SJØSATT FOR MINISTRY OF WAR TRANSPORT UNDER NAVNET - EMPIRE SAXON

    2/1942: Nortraship (Den Norske Stat) Oslo - nytt navn - NORFJELL
    2/1945: Torpedert (skadet) 14. februar 1945 av tysk ubåt.

    Ankom Russland med konvoi JW 63. Skipet losset i Hvitehavet og var den 14. februar for inngående i en sterkt eskortert konvoi for å slutte seg til vestgående konvoi RA 64. Utenfor Kolafjorden løp konvoien inn i en tysk ubåtlinje. Amerikaneren HORACE GRAY ble torpedert og sank kl. 1040. Kl. 1230 traff U-968 (Oberleutnant Otto Westphalen) NORFJELL i maskinrommet, der 3. Maskinist Rolf Bakkehaug og fyrbøter Bernhard Nilsen ble drept momentant. Tankskipet holdt seg flytende og ble tatt på slep av eskorten, slik at det kunne strandsettes ved Tree Roochia i Kolafjorden`s innløp. Skadene i skroget var ikke verre enn at skipet kunne lappes midlertidig sammen og dra vestover for permanent reparasjon.
    3/1946: Skips A/S Ringfonn (Sigval Bergesen) Stavanger - nytt navn - NORDFONN
    Skipet ble bragt flott, reparert og ombygget ved Rosenberg mek. Verksted, Stavanger.
    DWT: 12, 140 t. BRT: 7.943 t. NET: 4.463 t.
    10/1947: Ny motor: M. A. N. BHK 4000, Fart: 11,75 knop.
    5/1957: Mil Tankrederi A/S, Oslo - nytt navn - NORSK JARL
    6/1960: P. & W. MacLellan Ltd., Bo'ness for opphugging. Ankom 27/6-60.

    Minnehallen i Stavern skriver:

    NORFJELL var på reise fra Hvitehavet sterkt eskortert for å slutte seg til vestgående konvoi. Ble torpedert 14. februar 1945 av tysk U-968 utenfor Kolafjorden. Torpedoen traff maskinrommet, der to mann ble drept momentant. Tankskipet holdt seg flytende og ble tatt på slep av eskorten. Skadene på skipet var ikke verre enn at det kunne lappes sammen midlertidig og dra vestover for permanent reparasjon. To mann omkom. Ingebret Ludvik Waage døde 14. juli 1944 etter en ulykke om bord. NORFJELL ble reparert etter krigen og seilte frem til 1960 under forskjellige flagg og rederier. Ble hugget i Bones i Skottland juni 1960.

    De omkomende med NORFJELL var:

    Alf Andersen                     - Kokk
    Ingebret Ludvik Waage      - Tømmermann
    Bernhard Nilsen                - Maskinist
    Rolf Bakkehaug                 - Maskinist

    Se også:
    http://www.warsailors.com/singleships/norfjell.html