Jager Stord HNoMS

Andre navn
HMS Success
Rederi
Den Kongelige Norske Marine
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn
Norge
Byggeår
1943

Tonnasje

Bruttotonnasje:
2.400

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Dampturbiner

Dimensjoner

Lengde:
326.9' oa.
Bredde:
35.8'
Dypgang:
20.6'
  • Utfyllende opplysninger:
    v/Thor Eickstedt:

    STORD HNoMS

    Pennant nr. G-26
    Ex. G-26 HMS Success.
    Jager. Savage-klasse.

    Byggested: 
    J. Samuel White & Co. Ltd, Cowes, Storbritannia.
    Sjøsatt:
    03.04.1943.
    Depl.:
    2.400 tonn Stålskrog.
    Dim.:
    Lengde 122,10m, bredde 11,70m, dybde 5,70m.
    Maskin:
    2- Parson SR girede turbiner, 40.000 AHP, 2 aksler, fart 36 kn.
    2- Admirality 3- rørs kjeler.
    Dim.:
    Lengde 122,10m, bredde 11,70m, dybde 5,70m.
    Bunker:
    615 tonn olje.
    Aksj.radius:
    4.675 nm. ved 20 kn.
    Bestykning:
    4- 4,6`Vickers Armstrong Mk. IX kanoner.
    2- 40 mm Bofors Mk. IX kanoner.
    4- 20 mm Oerlicon kanoner.
    Torpedorør:
    8- 53,3 cm torpedorør.
    Synkeminer:
    80 stk. 4 kastere Mk. VII, 2 synkeminerekker.
    Radar:
    Type 291- 242, 282, 272-251M, 285P-4-L24.
    Asdic:
    Type 144xB.
    Besetning:
    230.
    Komm.fra:
    26.08.1943 – 1959.
    Krigsklar:
    29.09.1943.
    Avd:
    51. Destroyer flotilla, Scapa Flow 01.11.1943 – 05.1944.
    23. Destroyer flottilla, Scapa Flow 05.1944 – 13.05.1945.
    Sjef:
    Kapt. Skule Storheill 26.08.1943 – 25.06.1944.
    Kapt.ltn. Helge Øi 25.06.1944 – 05.1945.

    Historie: 
    1943:
    Overført til KNM 26.08. Nytt navn - STORD 
    1943: 51. Destroyer flottilla, Scapa Flow.
    1943: 23. Destroyer Flottilla, Scapa Flow. 
    25.12.1943: Var delaktig i å senke det tyske slagskipet Scharnhorst. 
    16.05.1945: Ankom Tromsø til et fritt Norge.
    1946: Innkjøpt fra Storbritannia. 
    19.09.1946: Omdøpt til KMN Stord med pennant nr. J-01.
    1950: Nytt pennant nr. D-300 (NATO) 
    04.09.1954: Grunnstøtte ved Haugholmen fyr nord for Stadt. 
    1959: Utrangert og solgt til belgisk firma for opphugging. 

    Historie:
    Senkingen av slagkrysseren "Scharnhorst".
    Flesteparten av mannskapet på STORD kom fra den senkede jageren "Eskedale.
    23. desember 1943 gikk STORD fra Akureyri på Island og opptok eskorteringen av en konvoy som skulle til Murmansk.  Eskorten sto under kommando av C. in C. Home fleet, admiral Sir Bruce Fraser som førte sitt flagg på slagskipet "Duke of York".  (C. in C. = Commander in Chief)

    En 25. desember fikk man melding om at den tyske slagkrysseren "Scharnhorst", som lå i Altafjord, lettet anker.  Det ble straks tatt disposisjoner for å senke den.  Den 26. fikk kryssereskadren kontakt med "Scharnhost" som gikk mot konvoyen med 28 knops fart.  "Scharnhorst" brøt av kampen og trakk seg tilbake mot Altafjord, men kort tid etter fikk "Duke of York" radarkontakt med "Scharnhorst".  De fire jagerne som eskorterte flaggskipet, en av dem var STORD, fikk beskjed om å innta fordelaktige posisjoner for torpedoangrep.  Den 26. desember 1943 klokken 1717 fikk jagerne ordre om å angripe med torpedoer, og det så lenge ut til at de ikke skulle greie det på grunn av "Scharnhorst"s store fart. Men etter to timers oppmarsj ble peilingsforandringene temmelig raske og "Stord" gikk for full fart inn mot slagkrysseren, åpnet ild med kanoner og skjøt 8 torpedoer på kloss hold.  Man hørte to av dem treffe.  "Scharnhorst" åpnet ild og flere skudd lå nære "Stord", men ingen treff.
    Senkingen av "Eskedale" var hevnet.

    I sin rapport av 27. desember 10943 til kommanderende admiral skriver skipssjef Skule Storheill følgende:
    "Jeg beklager å måtte meddele at under torpedoutskytningen ble u.d.m 10118 Paul Lea (Stavanger) feiet ovebord av en voldsom sjø som samtidig feiet bort babord rekke akter, dybdeminestativ, 12 dybdeminer samt forskjøv forre torpedokanon og dybdeminekaster.  Det var et under at ikke hele besetningen ble tatt eller kvestet.  Kampens gang vil en få et inntrykk av ved å gjennomgå signalene.  Besetningens holdning var som vanlig ypperlig, spesielt vil jeg fremheve torpedobesetningen som arbeidet under fare for å bli skyllet overbord og likevel stakk til sine poster."

    Et annet besetningsmedlem, Gerg Sulen ble kastet ut i det kalde Barentshavet, mens en annen bråttsjø slengte Sulen tilbake om borg i "Stord".  Sulen ble kraftig skadet.
    Ettersom "Stord" gikk i direkte kamphandling uten skipslege, ble Georg Sulen fraktet over til det britiske slagskipet "HMS "Duke of York", og kom dermed i sykelugaren sammen med de få overlevende fra "Scharnhorst".

    D-dagen:
    STORD fortsatte som eskortefartøy for Russlands-konvoiene fram til våren 1944.  da ble hun fordelt til angrepsgruppe "Sword" for  delta i "Operasjon Neptune", der "Stord" spilte en meget aktiv rolle under selve invasjonen på franskekysten.
    På D- dagen, den 6. Juni 1944 var jageren STORD helt inne ved strendene i Caen og kom under kraftig ild under landgangen i Normandie.  
    Etter invasjonen i Normandie den 26. Juli 1944 ble STORD angrepet av fiendlige fly.  Alle bombene gikk ved siden av skipsrekken, og STORD ble ikke truffet.  Derfor ble skipet populært kalt "The Lucky 26".